Strategisk innovationsagenda för geoenergi

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2015 13:21 CET

Statens Energimyndighet har beviljat Svenskt Geoenergicentrum och SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut 400 000 kr för att i en brett förankrad arbetsprocess utveckla en strategisk innovationsagenda för geoenergi. Arbetet startas i januari och avslutas i december 2016.

Arbetet med agendan syftar till att utarbeta mål för geoenergins utveckling, inklusive forsknings- och utvecklingsbehov för att nå målen. Agendan ska bl.a. kunna användas som dialogmaterial i påverkansarbete inför utlysningar och i företags strategiska utvecklingsarbete.

Energimyndigheten motiverar bl.a. beslutet med att geoenergi redan i dag ger ett betydande tillskott till den svenska energimixen, men att det finns en betydande kvarvarande potential för olika tillämpningar, såväl för att nyttja förnybar energi som lagrats passivt i marken som för att aktivt lagra värme och kyla för senare användning.

För mer information kontakta:

Signhild Gehlin, Svenskt Geoenergicentrum, 075-700 88 23

Oskar Räftegård, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, 010-516 5765

Svenskt Geoenergicentrum är ett kunskapscentrum och kunskapskälla för geoenergi, Sveriges tredje största förnybara energiresurs. Vi samlar nationell och internationell kunskap om geoenergins förutsättningar och tillämpningar och bidrar till geoenergins utveckling i samhället.

Kommentarer (0)