Borrning genom tunnelbana - en extremt ovanlig händelse

Kontroll av hinder under mark ingår i borrentreprenaderna. Ansvaret kan variera mellan entreprenör och beställare, men som entreprenör bör man säkerställa att kontrollerna. Händelsen bör betraktas som extremt ovanlig.

Borrning i urban miljö ställer stora krav på entreprenören. I takt med att den underjordiska infrastrukturen byggs ut och att allt fler är intresserade att investera i geoenergi med bergvärme, måste entreprenörerna utföra ordentliga kontroller av ledningar och underjordiska konstruktioner. Det är en självklarhet utföra kontrollerna och är en del av förfarandet när en entreprenör tar sig an ett nytt uppdrag.

Ansvaret för kontrollen kan i bland ligga hos beställaren, men entreprenören bör alltid säkerställa att marken är fri från hinder.

Normalt utförs dessa kontroller och det är extremt ovanligt med den här typen av händelser.

2009-12-11 Johan Barth/VD Geotec

• Energifrågor

• borrhålslager
  • geoenergi
  • geotec
  • bergvärme
  • bergvärmeborr
  • brunnsborrning
  • borrentreprenör

Geotec är en rikstäckande sammanslutning av fristående, välrenommerade borrningsföretag med lång erfarenhet inom vatten-, energi- och entreprenadborrning (grundläggning, prospektering, miljöborrning mm). Geotec-anslutna företag erbjuder Sveriges enda typgodkända brunnar.

Söker Du en borrentreprenör i ditt område? Använd vår funktion "hitta Din borrare"

Johan Barth

Presskontakt VD +46 75 700 88 20