Prins Daniel besöker GIH den 6 oktober

Nyhet   •   Okt 05, 2016 10:51 CEST

Bild på prins Daniel. Fotograf är Mattias Edwall

Temat för förmiddagen är barns hälsa. Styrelseordförande Björn Eriksson och rektor Karin Larsén tar emot prinsen som ska få en inblick i GIH:s pågående forskning och den undervisning som GIH bedriver.

Prins Daniel får sedan lyssna på GIH:s forskare professor Karin Redelius som föreläser om ”Barns rätt och barnkonventionen i idrotten”, Fil. dr. Anna Tidén berättar om ”Barns och ungas motorik och fysisk aktivitet”, docent Örjan Ekbloms tema är ”Barns fysiska aktivitet, kondition och vikt” och Med. dr. Elin Ekblom Bak informerar om barns stillasittande.

Sedan blir det en rundvandring i GIH:s lokaler där en del av undervisning presenteras.

Louise Ekström, kommunikationsansvarig vid GIH, tel: 070-202 85 86 e-post: louise.ekstrom@gih.se

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är världens äldsta idrottshögskola. Lärosätet ligger vid Stockholms Stadion och är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, fysisk aktivitet och hälsa. Här utbildas lärare i idrott och hälsa, tränare, hälsopedagoger, sport managers, idrottsvetare och forskare. GIH bedriver idrottsvetenskaplig forskning, ofta i nära samarbete med andra lärosäten och intressenter i samhället, på både nationell och internationell nivå. GIH har idag 140 medarbetare och cirka 1 000 studenter.

Kommentarer (0)