Internationell konferens om stadens naturområden

Mellan den 5 och 9 juni är Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm värd för den internationella konferensen EOE. Temat för konferensen är “Urban nature: inclusive learning through youth work and school work” och vänder sig till lärare, universitetspersonal och ungdomsledare som vill fördjupa sina kunskaper inom stadens naturområden.

Den internationella konferensen lockar deltagare från hela Europa för att förkovra sig i hur man kan använda naturen i utomhuspedagogiken då den ökade globaliseringen och städernas tillväxt gör det viktigt att belysa gränserna mellan natur och civilisation. Dagarna bjuder på föreläsningar och workshops inomhus och utom med fokus på hur man bäst tar tillvara stadens naturområden ur ett utbildningsmässigt perspektiv.
– Konferensen undersöker även möjligheter och begränsningar som den urbana miljön är kopplade till vad gäller demokrati och delaktighet. Tanken är även att konferensen ska bidra till att skapa nätverk för praktiskt samarbete och kunskapsöverföring inom hela Europa, säger Erik Backman, högskolelektor på GIH och ansvarig för konferensen.

Seminariet delas in i tre olika inriktningar: Klassiska utomhusaktiviteter som vandring, paddling, cykling och segling. Äventyrsaktiviteter som parkour, skateboard och klättring. Social integrering utifrån jämställdhet, socioekonomisk klass, etnicitet och funktionshinder.

Konferensen är ett i samarbete mellan Friluftsfrämjandet, Ungdomsstyrelsens EU-program Ung och
Aktiv, EOE Network, GIH, Svenska Turistföreningen, Nationellt centrum för utomhuspedagogik och Haglöfs.

Konferensen är ett i samarbete mellan GIH, Ungdomsstyrelsen, EOE Network, Friluftsfrämjandet, Svenska Turistföreningen, Nationellt centrum för utomhuspedagogik och Haglöfs.

Erik Backman, högskolelektor GIH tel 08-120 53 79 eller 070-459 97 00
Louise Ekström, kommunikationsansvarig GIH tel 08-120 53 711 eller 070-202 85 86

• friluftsliv
  • utbildning
  • ungdomar
  • stadsmiljö
  • eoe
  • gymnastik- och idrottshögskolan

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, vid Stockholms Stadion är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, fysisk aktivitet och hälsa. Här utbildas lärare i idrott och hälsa, tränare och hälsopedagoger. Inom GIH bedrivs också avancerad forskning inom idrottsområdet; ofta i nära samarbete med idrottsrörelsen, skolan, samhället samt med svenska och internationella universitet och högskolor.

På GIH arbetar 140 anställda och här går cirka 1 000 studenter. Under 2013 firas att GIH har varit verksam i 200 år med olika aktiviteter, föreläsningar, seminarier och en jubileumstillställning i Stadshuset.