SCIF:s vetenskapliga pris delas ut på akademisk högtid

Tre forskare tar emot SCIF:s vetenskapliga pris fredagen den 4 maj 2018 i samband med GIH:s akademiska högtid. Marcus Moberg, fil dr i idrottsvetenskap vid GIH, är en av mottagarna som får priset till yngre forskare.
– Det känns väldigt hedrande att bli uppmärksammad för min forskning. Tidigare pristagare består av mycket framstående forskare, så det är en ära att jag får finnas med bland de namnen. Att vara forskare är inget arbete – det är en livsstil. Därför betyder det otroligt mycket att få bekräftelse på att det jag gör har betydelse för andra, säger Marcus Moberg.

Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande, SCIF, bidrar varje år med medel till svensk forskning av hög kvalitet inom idrottsvetenskap. Det stora vetenskapliga priset går i år till professor emeritus Bill Sund vid Stockholms universitet och priset till yngre forskare går till universitetsadjunkt Tommy Lundberg vid KI och fil dr Marcus Moberg vid GIH.
– Sveriges Centralförening för idrottens främjande stöder svensk idrott på många sätt. Att årligen dela ut pris till förtjänta forskare är ett verksamt sätt att främja svensk idrott. Årets pristagare har på ett tydligt sätt bidragit till svensk idrotts utveckling, säger Per Nilsson, ordförande i forskningskommittén, SCIF.

Motivation till Bill Sunds utnämnande:

Bill Sunds banbrytande insatser som idrottsforskare utgår från hans egna erfarenheter som spelare och ledare och vilar på en både bred och djup vetenskaplig kompetens inom samhällsvetenskap och humaniora. Han formulerar och analyserar idrottens problematik i en samhällelig och organisatorisk kontext, exempelvis fotbollens spelsystem, ledarskap och arbetsmarknad, och cykelsportens aktörer, etik, tekniska utveckling och tävlingsverksamhet. Bills omfattande idrottsforskning fokuserar makten och resurserna i ett lärorikt historiskt och internationellt perspektiv.

Motivation till Tommy Lundbergs utnämnande:

Tommy Lundberg har, både under och efter avhandlingsarbetet, publicerat flera originalarbeten med mycket hög vetenskaplig kvalitet där fynden är av stor betydelse för idrottssamhället och för idrottare som försöker skräddarsy träningsprogram för att förbättra idrottsprestationen.

Motivation till Marcus Mobergs utnämnande:

Marcus Mobergs forskning om nutrition och olika träningsformer har stor betydelse för idrottare på elit- och motionärsnivå. Marcus har förmågan att kommunicera forskningsresultat framtagna med mycket avancerade metoder så att de blir praktiskt tillämpbara – det gör hans forskning mycket relevant för svensk idrott.

För mer information:
Marcus Moberg, fil dr i idrottsvetenskap GIH, e-post: marcus.moberg@gih.se, tel: 070-229 50 79
Per Nilsson, ordförande Forskningskommittén SCIF, tel: 076- 636 50 14
Louise Ekström, kommunikationsansvarig GIH, e-post: louise.ekstrom@gih.se, tel: 070-202 85 86