Första svenska småbolaget med etiskt företagande

Stora företag som H&M, fondbolag och banker hamnar ofta i fokus när det gäller etik, men nu har Gislerud Carpets i Skultuna som första småföretag i Sverige tilldelats en R-licens på guldnivå som bevis på sin goda affärsetik. Småföretagen utgör över 99 procent av samtliga företag i Sverige och är därför viktiga ambassadörer när det gäller att sprida etiska värderingar i företagsvärlden.

– Jag tycker att etiken ska vara i fokus när det gäller hur vi agerar som företag, och licensen från R-företagen är ett bra verktyg för det, säger Thomas Gislerud, VD för Gislerud Carpets. Vinsten med att ta fram en ny värdegrund för företaget blev att vi nu kan tänka och agera mer etiskt medvetet i vårt dagliga jobb.

Som licensierade är Skultunaföretaget i gott sällskap, bland de över 500 företag som kan stoltsera med R-licensen finns storföretag som Vivida Assistans med 1200 anställda och Elmia. R-företagen bakom licensen vill se ett samhälle där företagen värnar om personligt ansvarstagande och medmänsklighet.

– Ska vi få ett bättre samhällsklimat som är långsiktigt hållbart måste företag på alla nivåer få in mer etiskt tänkande i sitt arbete, säger Johan Akterhed, VD på R-företagen. För oss visar pilotarbetet med att ta Gislerud Carpets till guldnivån att även små företag verkligen har nytta av att jobba igenom sina tankar kring affärsetik.

En av Gislerud Carpets kunder är Kosmonaut Events i Falkenberg och Stockholm som bland annat jobbar med IDOL, Mercedes och IKEA. Viktiga delar i Gislerud Carpets värdegrund är mod, pålitlighet och flexibilitet - egenskapar som man på Kosmonaut uppskattar.

– Tilltro till våra samarbetspartners är väldigt viktigt för oss, säger Peter Nilsson, VD på Kosmonaut. Och Thomas är ärligheten själv, så vårt samarbete flyter fram fint. Vi vill att våra kunder ska kunna lita på oss, och det fungerar bara fullt ut om vi i vår tur kan lita på våra leverantörer.

Bakom R-licensen står R-företagen som letar fram företag kända för god affärskultur och erbjuder dem en etisk kvalitetsmärkning. Mer än 500 företag är så kallade rekommenderade företag med R-licens. Företag måste rekommenderas av någon annan för att komma ifråga för R-licensen. Så länge företaget har licensen, kontrolleras det av R-företagen. Mer information finns på www.rforetagen.se / www.rlicens.se.

Företag med 0-49 anställda, s.k. småföretag utgör över 99 procent av samtliga företag i Sverige och svarar för ungefär 45 procent av totalt antal anställda i landet. Källa Tillväxtverket (2011), ”Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora företag”.

• Gislerud
  • mattor
  • event
  • events