Skip to main content

Ensam pojke söker julafton

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2015 10:43 CET

Ensam pojke söker julafton

Jag är en liten grabb på snart 8 år som bor med min mamma i Malmö. Jag vet att min mamma bekymrar sig för mig för jag är väldigt ofta sjuk. Jag har bronkit och förkylningsastma och mina starka mediciner gör det svårt för mig att ha en naturlig dygnsrytm. Jag har det tufft i skolan med kompisar och trots att min mamma gör allt hon kan och pratar med skolan blir det inte bättre. Jag vill helst inte äta i skolan, jag väntar tills jag får komma hem tillmamma igen.

Mamma har problem med smärtor och svår huvudvärk men hon gör allt för mig. Min pappa försvann när jag var bebis så honom har jag aldrig träffat. Vi är helt ensamma, vi har ingen släkt här alls och jag vet att min mamma är ledsen för min skull. Ju äldre jag blir desto mer funderar jag över varför just vi är så ensamma.

Det hade varit det bästa som hänt oss om någon ville fira lite jul med oss. Kanske en julfika? Du kanske har barn i min ålder eller bara en stund över att ge oss för att julen inte ska kännas så ensam?

Har du tid och plats i ditt hjärta för mig och mamma i jul?

Elias, 7 (snart 8 år) i Malmö

Giving People är en hjälporganisation som arbetar för att förebygga samt motverka ekonomisk utsatthet och barnfattigdom i Sverige. 

Organisationen levererar akut hjälp till barnfamiljer över hela Sverige.

Kommentarer (9)

    Lilla lilla vännen.. Så ska du verkligen inte behöva ha det. Jag bor långt ifrån dig vill gärna sända en liten julklapp till dig o mamma. Hoppas av hela mitt hjärta att det finns någon i er närhet som ni bjuder hem er på julafton. Tusen kramar frånLena

    - Lena - 2015-12-04 12:51 CET

    Vi bor en bra bit från er och firar i dessa trakter där vi bor - trist nog....har spridit ordet och hoppas att någon jag känner firar i era trakter och kan tänka sig en julstund med er på julafton...<3

    Önskar er en god jul i gemenskap.

    Massa kramar till er båda!

    - Jessica - 2015-12-04 20:15 CET

    Kära lilla vän......
    Julen står för dörren & vår dörr är öppen för dig och din mamma <3
    Vi bor i Svedala ca 2 mil ifrån Malmö så det är lätt att komma och hämta er på julafton....
    Varmt välkommen Elias & Elias mamma ....!!!

    - Anna Göthenqvist - 2015-12-04 20:26 CET

    Hej Elias!
    Jag och min familj bor också långt bort från er, vilket gör mig mycket ledsen. Jag hade med hela mitt hjärta velat bjuda hit er, men kan ju tyvärr inte det! Däremot så skulle jag gärna vilja se om tomten kunde skicka en julklapp till er. Skriv gärna ett mail till mig om vad du önskar, ska besvara så snart jag kan!

    - Linda - 2015-12-04 20:45 CET

    Finaste lilla ängel Ni är väldigt varmt välkomna till oss att fira jul! Vi har två pojkar med förkylnings astma 5 och 2 år har alltid massor med mat och massor med kärlek varmt varmt välkomna ! Kommer och hämtar er på julafton så tittar vi alla på Kalle anka tillsammans.

    - Sissie - 2015-12-04 22:33 CET

    Ni är supervälkomna till vår släkt på jul! Vi bor dock i Uddevalla, så det är en bit från er. Men ni får väldigt gärna fira jul med oss :) ser att det är många som erbjudit sig, men hör av er till 0765553800 om ni vill fira med oss. Mvh Martina

    - Martina Olsson - 2015-12-04 22:41 CET

    Jag och tre killar på 5, 7 och 9 bor utanför Helsingborg och tar gärna emot eller bjuder Elias och hans mamma på julfika.
    Victoria

    - Victoria - 2015-12-04 23:06 CET

    Kära underbara lilla ängel, mitt hjärta brast när jag läste ditt brev och det enda jag ville o önskade var att vi bodde närmare varandra så att du och din mamma kunde komma till oss hur ofta ni ville o fika och leka.
    Nu bor jag tyvärr alldeles för långt ifrån er men jag ser här att några änglar bjudit in er över jul och jag blir alldeles varm inombords .
    Jag har er i mina tankar och jag och min dotter Denise hoppas att ni får en underbar jul älskade ni, puss o kram lilla ängel👼❤

    - Daniela - 2015-12-05 11:38 CET

    Älskade hjärtat!! Du och din mamma är välkomna till oss i Helsingborg , vi har inte mycket men vi är en liten familj 2flickor på 8 och 5 och minstingen 8månader.
    Mat kärlek och små klappar finns de <3
    Ni är mer än välkomna till oss

    - Alexandra - 2015-12-05 12:12 CET