Giving People inleder samarbete med Sverigefadder

Sverigefadder riktar sig till barn och ungdomar inom skola och föreningsliv som vill tjäna pengar till skolresa och träningsläger. Sverigefadder erbjuder en genomtänkt produkt som ska ge alla barn i gruppen samma möjlighet att sälja lika mycket. Istället för dyra korvar och strumpor som kräver förbeställningar och föräldrar som handlar och engagerar sig i försäljningen så erbjuder Sverigefadder barnen att köpa pärlpaket. Dessa ska sedan barnen tillsammans som grupp pärla till armband och sälja. Med ett lågt försäljningspris, en av marknadens största procentuella avkastning till barnen och möjligheten för köpare att betala via swish banar Sverigefadder väg för ett unikt koncept som minskar utanförskapet och maktobalansen i gruppen. “Att alla barn ska kunna känna sig delaktiga och få samma möjligheter inom skola och föreningsliv ligger helt i linje med hur vi arbetar säger Linda Hellquist, Generalsekterare på Giving people. Att barnen dels skapar produkten tillsammans ökar känslan av samhörighet som grupp och att armbandet inte kräver föreställning ger gruppen chansen att sälja utanför köpcentra, på marknader och i sitt bostadsområde. Detta kommer ge de barnen som inte har föräldrar som kan köpa te x dyra delikatesser samma möjlighet att kunna sälja lika bra som sina kamrater och inte behöva känna att man bidragit mindre än någon annan. Detta är verkligen ett koncept vi tror är välbehövligt för barn och ungdomar och ett stort steg i att motarbeta utanförskap inom skolan och föreningslivet”

Vill du veta mer om Sverigefadder så besök dem på www.sverigefadder.se eller på Facebook!

• Sociala frågor

Giving People är en hjälporganisation som arbetar för att förebygga samt motverka ekonomisk utsatthet och barnfattigdom i Sverige.

Organisationen levererar akut hjälp till barnfamiljer över hela Sverige.

Linda Hellquist

Presskontakt Generalsekreterare 0703292540