Klassjoggen är en av många aktiviteter som GKN Aerospace sponsrar. Foto: Nicklas Sjöberg.

Vi vill bidra till ett levande kultur- och föreningsliv i Trollhättan

Levande samhällen gör att både näringsliv och individer trivs. Därför arbetar GKN Aerospace aktivt med flera sponsringsinsatser i Trollhättan.

– Det är viktigt för oss att stötta det lokala kultur- och föreningslivet. Vi vill ge något tillbaka till samhället som vi verkar i, säger Stefan Smith, som arbetat länge med företagets sponsoraktiviteter.

Trollhättan har ett stort utbud av idrott, kultur och andra fritidsaktiviteter. Kommunens satsningar på både föreningslivet och kulturen, med allt från N3 Kulturskolan till utbyggnaden av konstgräsplaner, är i förlängningen insatser som är viktiga också för det lokala näringslivet.

GKN Aerospace är den största privata arbetsgivaren i regionen med 2200 anställda.

– För oss är det självklart att de som vi anställer ska känna att de har det bra också utanför jobbet. Därför är vi med och sponsrar cirka 25 olika föreningar och organisationer. Ett fungerande och bra utbud inom både kultur och idrott är viktigt. Vi försöker stötta samhället runt omkring oss. Tillsammans med det offentliga kan vi skapa en dynamisk och intressant region som gör att människor vill flytta hit och bo här. Det är viktigt för oss både för att kunna locka och behålla kompetens, säger Stefan Smith.

Sponsrar världens största rullskidelopp
Den största enskilda sponsringsinsatsen för GKN Aerospace sker med det årliga Alliansloppet Action Week. Det är världens största tävling för rullskidor, med omkring 1300 deltagare.

– Det är något som sätter Trollhättan på kartan. Men det är mer än bara ett rullskidelopp. Här finns också en rad andra aktiviteter, som Klassjoggen för barn och ungdomar. Alliansloppet Action Week riktar sig till både elit och vanliga motionärer och är precis den typ av evenemang som vill vara med och uppmuntra till. Under veckan får våra anställda delta gratis i alla de lopp som är öppna för allmänheten, säger Stefan Smith.

Ge tillbaka till samhället
GKN Aerospace sponsrar också Innovatum Science Center, en plats som är viktig för att simulera ungas teknikintresse. Och med hjälp av stöd från bland annat GKN Aerospace har Trollhättans Skid- och Orienteringsklubb kunnat få en konstsnöanläggning som de driver tillsammans med kommunen.

– Det är viktigt att man kan växeldra med det offentliga. För vår del har vi under hela vår historia, även när vi hette Volvo Aero, haft inställningen att bidra till samhället runt omkring oss. Det skapar bättre livskvalitet för våra medarbetare och bygger lojalitet. Men det är också en möjlighet för oss att ge tillbaka något till samhället, säger Stefan Smith.