Joakim Andersson, VD GKN Aerospace Sweden, Henrik Runnemalm, forskningschef GKN, visar en 3D-printad detalj i metall för statsminister Stefan Löfven.

Statsministern och Nationella innovationsrådet besökte Trollhättan

Statsminister Stefan Löfven och hans Nationella innovationsråd besökte Trollhättan den 25 oktober. Man var här för att träffa olika aktörer inom forskning och industri, för att få fler perspektiv kring den nationella innovationspolitiken och utveckla Sverige som innovationsnation.

Såväl Högskolan Väst som GKN medverkade i programmet och en av de viktiga frågor som man vill lyfta fram är den goda samverkan som finns mellan industrin, högskolan och det offentliga inom flygindustrin i Västra Götaland.

GKN arbetar sedan länge med samverkan där företaget, forskarvärlden, underleverantörer och myndigheter samarbetar för att utveckla industrin och dess innovationsförmåga. I GKN:s fall handlar detta bland annat om att utveckla nya tekniker som AM (3D-printning i metall) och använda nya material som bidrar till mindre miljöpåverkan från flyget. Samarbetet stärker också näringslivets konkurrenskraft genom att hjälpa GKN att nå ut på globala marknader tillsammans med sina underleverantörer.

Regeringen har lyft fram industrifrågor i en rad olika initiativ och GKN medverkar här bland annat i regeringens strategiska samverkansprogram.

- Det är glädjande att statsministern och innovationsrådet väljer att lägga sitt första besök till Trollhättan. Vi har många goda exempel på hur man stärker industrin och dess innovationskraft genom bra samarbeten, säger Henrik Runnemalm, forskningschef på GKN och representant i regeringens samverkansprogram.