Pressmeddelande -

GKN Driveline blir världsledande inom AWD genom förvärv av Getrags drivlineprodukter inkl Getrag AWD i Köping

Redditch, England, 3:e Oktober 2011: När nu godkännandeprocessen är avslutad, gör GKNs £280 /$440 miljonförvärv av GETRAGs drivlinedel GKN till världsledande inom utveckling och tillverkning av system för fyrhjulsdrift och elektriska drivsystem.

”Detta är ett mycket spännande steg i den strategiska utvecklingen av vårt drivlineerbjudande till fordonstillverkare över hela världen”, säger Jim Voeffray, försäljnings- och marknadsdirektör för GKN Driveline. ”Vi kan nu erbjuda marknadsledande utvecklings- och tillverkningsresurser till fordonstillverkare i en tid när marknaden för crossover- och fyrhjulsdrivna fordon ökar kraftigt, uppskattningar visar på en tillväxt om 30% för de närmaste tre åren. Detta som tillskott till våra redan marknadsledande system för hybrid- och elektriska fordon”

GKN Drivelines existerande produkter för fyrhjulsdrift har gjort det möjligt att säkra kontrakt som leverantör för så olika fordon som Nissans GT-R supersportbil och Dacias lågbudgetbil Duster, där GKN Driveline i båda fallen tillhandahöll spjutspetskunskaper inom utveckling såväl som avancerade tekniska komponenter.

En snabbt växande teknologi inom GKN Driveline är elektriska drivsystem för fyrhjulsdrivna hybridfordon, som till exempel de nyligen lanserade modellerna Peugeot 3008 och Citroën DS5 HYbrid4. GKN Driveline tillhandahåller eldrivna bakaxlar för dessa nya Peugeot Citroën hybrider.

”Med tillskottet av GETRAGs drivlineprodukter, utvecklings- och tillverkningsmöjligheter har det utökade GKN Driveline blivit världsledande inom teknologi, tillverkning och fordonsintegrering av system för fyrhjulsdrift och elektriska drivsystem, säger Rob Rickell, global produktutvecklingsdirektör. ”GKN erbjuder nu alla fordonstillverkare en oöverträffad och förstklassig service inom alla delar av teknologin, allt från vinkelväxlar, slutväxlar, momentstyrningsenheter, elektriska diffbromsar, kopplingar och frikopplingssystem för fyrhjulsdrift, elektrifierade transmissioner, elektrifierade axlar samt drivaxlar och kardanaxlar”.

Sett ur ett marknadsperspektiv kommer GKN Driveline att få en mer balanserad global närvaro – där GKN Drivelines AWD-marknad främst finns i Asien och GETRAG är starka i Nordamerika och Europa. ”Förvärvet kommer att accelerera tillväxten av vår kapacitet för fyrhjulsdrift och hybrid/elektriska drivlinor över hela världen”, fortsätter Jim Voeffray. ”Vi uppskattar att under 2016 kommer vår verksamhet inom fyrhjulsdriftsystem att vara nästan 30% av vår totala drivlineverksamhet”.

GKN Driveline erbjuder nu sina kunder över hela världen en unik förmåga att både utveckla och tillverka kompletta AWD-system där alla komponenter är optimerade baserat på vår förståelse för drivsystemet i sin helhet. Tonvikten ligger alltid på effektiviteten – att bidra till bränslebesparing samtidigt som goda köregenskaper och säkerhet garanteras.

De av GETRAG´s anläggningar som ingår i förvärvet ligger i Sverige (Köping), Tyskland (Köln), och USA (Sterling Heights MI och Newton NC). Antalet anställda som följer med till GKN Driveline är 1500. Under 2010 uppgick GETRAGs försäljning till £ 380 miljoner, motsvarande $ 600 millioner.

GKN Drivelines produktsortiment inkluderar:

CV- Knutsystem

• GKN Drivelines CV- knutsystem sparar vikt, utrymme och bränsle och ger samtidigt ökad verkningsgrad.
  • GKN Driveline tillhandahåller det största utbudet av CV- knutsystem som används i allt från de minsta bilarna till de mest sofistikerade lyxbilarna.

AWD System

• GKN Driveline har kapacitet att leverera kompletta fyrhjulsdriftsystem.
  • GKN Drivelines kopplingar för fyrhjulsdrift förbättrar fordonens körbarhet, stabilitet och fäste genom en intelligent fördelning av kraften mellan hjulen. Frikopplingsfunktionen kan dessutom reducera tröghetsförluster som i sin tur reducerar bränsleförbrukningen och därmed ger maximal effektivitet ur systemet.

Trans Axle lösningar

• GKN Driveline tillverkar mycket hållbara öppna differentialer och har det mest omfattande utbudet av diffbromsar, från den minsta “super LSD” till de största mest avancerade elektriskt styrda diffspärrarna.
  • För de mest extrema behoven finns GKN Driveline´s “torque vectoring” för att elektroniskt styra vridmomentet mellan hjulen.

eDrive System

• GKN Drivelines banbrytande teknologi för elektrisk drivning används idag i 250 000 bilar.
  • GKN Driveline´s elektrifierade axlar är utvecklade för nästa generations bränsleeffektiva el- och hybridfordon som ger mycket låga utsläpp.

Om GKN Driveline Köping AB (Sverige)
GKN Driveline Köping AB med huvudkontor i Köping, har totalt 700 anställda och är en ledande tillverkare av system för fyrhjulsdrift (AWD) för personbilar. Företaget har sina rötter i Köpings Mekaniska verkstad, grundad 1856, och var fram till 30 september 2011 ett bolag ägt av Getrag, Volvo Cars och Dana. Under 2010 omsatte GKN Driveline Köping AB cirka 2 miljarder kronor.

Om GKN Driveline

GKN Driveline är världsledande som leverantör av drivlinesystem och lösningar till fordonsindustrin. GKN Driveline är en global koncern som utvecklar, tillverkar och tillhandahåller ett vidsträckt sortiment av drivlinesystem till världens ledande fordonstillverkare. GKNs drivlinor finns i allt från de minsta, enklaste bilarna till de mest sofistikerade fordonen i högsta premiumklassen som kräver de allra bästa köregenskaperna

GKN Driveline är en ledande global tillverkare av CV-knutsystem, AWD-system, Trans-Axel-system och eDrive-system

www.gkndriveline.com

Om GKN Group

GKN plc är en internationell teknikinriktad koncern som huvudsakligen vänder sig till fordons-, flyg-, lantbruks-, bygg- och gruvsektorn. GKN bedriver sin verksamhet i mer än 30 länder och har cirka 40 000 anställda inklusive dotterbolag och sammarbetsbolag. Försäljningen under 2010 uppgick till £5,4 miljarder. GKN är listat på Londonbörsen (LSE:GKN)

www.gkn.com

Om GETRAG

GETRAG Corporate Group är en av de största systemleverantörerna av växellådor och drivlinor med cirka 13 500 anställda vid 23 anläggningar. Huvudkontoret ligger i Untergruppenbach, Tyskland.  Under 2010 nådde gruppen en omsättning på 2,6 miljarder Euro.

www.getrag.de

Company Contact