GKN Driveline kommenterar rekordresultat för 2012

Den brittiska underleverantören till fordonsindustrin GKN redovisar ett rekordresultat för 2012 trots att bilförsäljningen beskrivs som den sämsta Europa på sjutton år. Den globala försäljningen ökade med tretton procent och vinst före skatt gick upp nitton procent till totalt 588 miljoner pund. Bakom vinstökningen ligger ett förvärv i Köping och en från början svensk teknologi för fyrhjulsdrift som ingår i modeller för ledande bilvarumärken som BMW, Volvo och Landrover.

– 2012 var ett fantastiskt år både för fabriken i Köping och koncernen totalt sett. Rekordresultatet sporrar oss att arbeta ännu hårdare. Det här är ett kvitto på att GKN Driveline levererar bra produkter som står sig väl på marknaden, säger Lars Christiansson, vd, GKN Driveline i Köping.

Fabriken i Köping förvärvades från Getrag i oktober 2011 och blev en del av GKN Driveline. Företaget har 800 anställda och en produktionsanläggning på 70 000 kvadratmeter.

– Vi har satsat på rätt nisch helt enkelt. Försäljningen av tvåhjulsdrift minskar i hela världen men efterfrågan på fyrhjulsdrivna bilar ökar tack vare att de leder till förbättrad framkomlighet och ökad säkerhet och upplevs som roligare att köra. Prognoserna för 2013 ser bra ut, säger Lars Christiansson, vd, GKN Driveline Köping.

Kontakt
Lars Christiansson, VD, GKN Driveline Köping AB, 0221-762871, lars.christiansson@gkndriveline.com.

• awd
  • köping
  • gkn driveline
  • fyrhjulsdrift
  • four-wheel drive
  • drive line
  • bilindustrin

• Köping

Om GKN Driveline Köping
GKN Driveline Köping AB med huvudkontor i Köping, har totalt 800 anställda och är en ledande tillverkare av system för fyrhjulsdrift (AWD) för personbilar. Företaget har sina rötter i Köpings Mekaniska verkstad, grundad 1856, och var fram till 30 september 2011 ett bolag ägt av Getrag, Volvo Cars och Dana. Under 2011 omsatte GKN Driveline Köping AB cirka 2,5 miljarder kronor.

Om GKN Driveline
Med 22 000 anställda vid 49 anläggningar i 21 länder, är GKN Driveline en ledande global tillverkare av CV-knutsystem, AWD-system, Trans-Axel-system och eDrive-system. GKN:s AWD-system finns i allt från de minsta, enklaste bilarna till de mest sofistikerade fordonen i högsta premiumklass som kräver de allra bästa köregenskaperna.

Karolina Lundgren

Presskontakt Plant Director Talesman