Skolstart med Human Centric Lighting (Människoorienterad belysning)

Nya Kongsgård Moen skole i Kongsberg, Norge öppnar denna veckan. Här får 230 grundskoleelever utmärkta förutsättningar för både lek och lärande. Inte minst får de särskilt goda ljusförhållanden genom att använda vad som kallas Human Centric Lighting (människoorienterad belysning).
Skolan har installerat armaturer med justerbar färgtemperatur, så kallade "tuneable white" armaturer med lysdioder som kan justeras från kallvitt till varmvitt ljus. Alla klassrum är utrustade med denna lösning, vilket gör detta till en omfattande  LED-installation med Human Centric Lighting.

Ljuset påverkar dygnsrytmen
När barnen kommer på morgonen möts de av ett kallvitt ljus som används den första lektionen. Det kallvita ljuset reglerar produktionen av stress- och sömnhormoner i kroppen. Det kalla ljuset skjuter den inre dygnsrytmen framåt och ser till att barnen (och läraren) är aktivare på dagen och tröttare när kvällen kommer. Detta har också en positiv inverkan på barns sömnmönster.

Senare på dagen kan  läraren själv aktivera ett kallvitt ljus när det är dags för att fokusera och koncentrera sig på uppgifter som matematik eller detaljerade skrivuppgifter. En dusch av intensivt kallvitt ljus ökar på kort sikt koncentrationen och uppmärksamheten. Likaså när studenterna samlas  för att lyssna på en saga eller liknande, ger ett varmvitt ljus en trevlig och avkopplande atmosfär. Detta styr läraren själv. Lösningen har också ett standardljus, som är ett neutralt vitt, bra arbetsljus.

Moderna armaturer
Belysningen som används är modulära LED-armaturer från belysningstillverkaren Glamox Luxo Lighting. Armaturerna har lysdioder som ändrar färg beroende på fördefinierade och / eller manuella inställningar. Färgåtergivningen är väldigt hög (Ra> 90), mycket högre än minimikraven för skolbelysning. Det gör t ex färgläggning och läsning enklare och bekvämare. Färgjusteringen styrs av läraren med hjälp av en väggmonterad användarpanel.

Forskning från Norskt kompetenscenter för sömnstörningar
Belysningscykeln på skolan bygger på forskning som utförts av norsk expertis för sömnstörningar (SOVno) på Haukeland Universitetssjukhus i Bergen. SOVno bedriver  forskning, kompetensutveckling och utbildning samt säkerställer nationell kompetens och spridning inom sömn. Belysningscykeln är utarbetad baserat på iakttagelser och rekommendationer från SOVno i kombination med input från skolan.

Arkitekt
Det var Enerhaugen arkitektkontor som maj 2013 utsågs till vinnare av tävlingen om ny skola i Kongsberg. Skolan uppfyller kraven för passivhusstandard

• glamoxluxo
  • ljus
  • human centric lighting
  • skolbelysning

Glamox Luxo Lighting AB, Bu Sales

Glamox Luxo Lighting, Bu Sales är en säljenhet i den norska Glamox-gruppen. Glamox är en industrikoncern som utvecklar, producerar och distribuerar professionella belysningslösningar för den globala marknaden. Glamox Luxo Lighting är en ledande leverantör av belysning till den professionella byggmarknaden i Sverige och tillhandahåller kompletta lösningar för skolor, hälsosektor, kommersiella byggnader, industri, detaljhandel, hotell- och restaurangverksamhet.

Glamox-koncernen är en global organisation, som har 1200 anställda med försäljning och produktion i flera europeiska länder, samt i Asien och Nord-Amerika. Den årliga omsättningen är EUR 263 million (2013). Koncernen har en mängd av varumärken inom kvalitetsbelysning, inkluderat Glamox, Aqua Signal, Luxo, Høvik Lys och Norselight. Glamox möter kundernas behov och förväntningar genom att leverera kvalitetsprodukter och lösningar, service och support. www.glamoxluxo.se

Christina Hobbs

Presskontakt Pressansvarig Marketing 031-746 51 16