Borg, dags att ändra momsen och att utvidga skattereduktionen!

”Herr Finansminister, Anders Borg”
”Vi har läst och begrundat departementspromemorian ”Skattereduktion för reparation, underhåll samt om- och tillbyggnad av vissa bostäder” Fi2009/346, det vill säga förslaget om nytt ”Rot-avdrag”, men vi blir inte kloka.

Det primära målet är enligt promemorian att minska svartarbetet och öka arbetsutbudet genom att så kallat ROT-arbete som utförs och betalas från och med den 8 december 2008 ska berättiga till skattereduktion vid inkomsttaxeringen. Så långt allt väl och lovvärt. Plåtslageriernas Riksförbund, Svenska Byggnadsarbetareförbundet, HSB, VVS Företagen, Glasbranschföreningen och Fastighetsägarna representerar tillsammans en stor del av de som borde kunna dra nytta av förslaget. Förslaget skulle även kunna bidra till energieffektiviseringar och därmed stora miljövinster. Men tyvärrförbises både vi och miljön när man skärskådar förslaget.

Varför utnyttjas inte hela potentialen till ökad sysselsättning i förslaget?

Den verkligt stora volymen av underhållsbehov i Sveriges fastighetsbestånd finns inte i privatbostäder utan i flerfamiljsbostäder, och då särskild i bostäderna byggda under miljonprogrammets dagar. Uppskattningsvis ligger exempelvis endast ca tio procent av arbetsutbudet i privatbostäder för plåtslageribranschen. Resterande andel av arbetsutbudet utgörs till stor del av arbeten som inte omfattas av förslaget i flerfamiljsbostäder, kommersiella och offentliga byggnader. Ett omfattande ROT-program för upprustning av miljonprogrammen på 3,5 miljarder skulle räcka för att renovera 26 000 lägenheter per år och ge nära 18 000 årsarbetstillfällen.

- Vårt förslag är att utvidga skattereduktionen att gälla även flerfamiljsbostäder så att den verkligen ger de effekter på arbetsutbudet den syftar till!

Varför tar inte regeringen chansen att kickstarta energieffektiviseringen?
Ett viktigt område som vi saknar i förslaget är uppmuntran till energibesparande åtgärder för flerfamiljsbostäder. Ett utmärkt sätt att stimulera fastighetsägare till energibesparande åtgärder vore att låta ROT-avdraget omfatta även hyres- och bostadsrättsfastigheter. Av rekordårens bostäder (1961-75) på totalt ca 1,4 miljoner lägenheter bedöms att mindre än 20 procent av dessa har genomgått ROT-renoveringar. Mer än en miljon bostäder är i behov av såväl teknisk upprustning som åtgärder för att energieffektivisera och tillgänglighetsanpassa dessa bostäder. Det skulle krävas investeringar på över 300 miljarder kronor för att klara den modernisering som behövs för att bostäderna skulle motsvara dagens och morgondagens krav.

- Vårt förslag är att den föreslagna skattereduktionen utvidgas så att energieffektiviserande åtgärder för flerfamiljsbostäder omfattas!

Vart tog visionen om regelförenklingar vägen?
Regeringen har fastställt ett mål för regelförenklingsarbete för att minska företagens administrativa kostnader till följd av statliga regler med minst 25 procent till hösten2010. Syftet är att skapa en märkbar förändring i företagens vardag. Med förslaget ”Ett enklare system för skattereduktion för hushållsarbete” är det tyvärr tvärt om. Det är positivt att införa förenklingar, men förslaget tar enbart sikte på förenklingar för beställaren medan entreprenören däremot får en ökad administration, ett ökat risktagande och minskad likviditet. Förslaget är så illa utformat att många entreprenörer i dagsläget drar sig från att åta sig dessa uppdrag.

- Vårt förslag är att införa den enklaste av alla varianter för stimulans inom Rot-sektorn, nämligen förändrad momssats!”

Plåtslageriernas Riksförbund
Svenska Byggnadsarbetareförbundet