Gesällbrev i Konstinramaryrket äntligen verklighet

Inom det traditionella hantverksyrket konstinramning finns det nu fyra konstinramare som kan titulera sig gesäller.  Alla deltagare blev klart godkända vid premiären för gesällprovtagningen 12 oktober i Tranåslist lokaler i Stockholm.

- Det är verkligen jättekul och spännande att ett Gesällbrev i Konstinramaryrket äntligen har blivit verklighet. Det är ett gediget hantverk som kräver mycket kunskap och yrkesskicklighet, så att få chansen att visa det med ett Gesällbrev är värt mycket både för den enskilde konstinramaren och för branschen i stort, säger Anne Sahlgren projektledare för konstinramning i Glasbranschföreningen samt en av initiativtagarna till ett Gesällbrev i Konstinramaryrket.

För att ta sig vidare till den praktiska delen av provet måste man sedan tidigare ha klarat den teoretiska delen.

- I det teoretiska provet måste man, utöver att visa att man har kunskaper om olika inramningstekniker, även visa att man har materialkännedom och kunskaper kring olika konsttekniker, säger Anne Sahlgren.

Det praktiska provet innehåller flera delmoment som sträcker sig över en hel arbetsdag och bedöms av tre granskare som individuellt betygsätter utförandet.  Samanlagt bedöms fem inramningar varav tre utförs vid själva provtillfället. De övriga två har provtagaren fått göra på hemmaplan. De som av Glasbranschföreningen utsetts som granskare är erkänt kunniga och skickliga konstinramare med lång branscherfarenhet – Mats Ericson, Falun, Helene Lindberg, Luleå och Eva Wadenhorn, Malmö.

- I den praktiska delen betygsätts en svävande inramning, en objektsinraming, en standardinramning med åldersbeständig kartong, passepartoutskärning med fler öppningar samt uppspänning och inramning av stafflikonst, så som akryl- och oljemålningar, berättar Anne Sahlgren.

De som än så länge lyckats ta Gesällbrev i Konstinramaryrket är  - Emma Ericson, Ramhuset Konst & Ram,  Carina Frisk Karlsson, Gnesta Färghus, Susan Key, Key Creation och Bengt Olsson, Konst & Ram. Nästa provtillfälle planeras till våren 2013.

• konstinramning