Idag byter Glasbranschföreningen och Byggnads yrkanden

På bild: Erik Haara, VD Glasbranschföreningen och Ingrid Clementson, Förhandlingschef Glasbranschföreningen.

Idag den 25 februari överlämnar Glasbranschföreningen sina yrkanden till Byggnads inför 2016 års avtalsrörelse. Glasbranschföreningen, som företräder ca 550 företag inom fasad, glasmästeri och bilglas, vill bland annat införa flexiblare arbetstidsregler och modern lönesättning.

- Vår utgångspunkt är att vi behöver ett glasmästeriavtal som matchar dagens krav och förutsättningar och samtidigt värnar jobben. Vi måste säkerställa våra företags långsiktiga konkurrenskraft. Det är av stor vikt att vi håller oss till de kostnadshöjningar som den internationellt konkurrensutsatta industrin kommer överens om. Vi kommer att följa industrins märke, säger Glasbranschföreningens VD Erik Haara.

Glasmästeriavtalet omfattar alla glasföretag som är medlemmar i Glasbranschföreningen. Kollektivavtalet gäller för glasmästeriföretag, bilglasföretag och fasadföretag.

- Glasföretagen får ofta frågan om att utföra arbete på arbetstider som är utanför kollektivavtalets ramar. Det är olyckligt om våra företag måste avstå jobb på grund av ålderdomliga arbetstidsregler i kollektivavtalet. Dagens medarbetare vill också ha flexibilitet kring sina arbetstider, samt en lön kopplad till deras kompetens och arbetsinsats. Både frågan om arbetstider och löner är viktiga för att kunna rekrytera och behålla de skickligaste medarbetarna i glasbranschen, säger Ingrid Clementson, Förhandlingschef på Glasbranschföreningen.

Glasmästeriavtalet löper ut den 31 mars. Glasbranschföreningen och Byggnads inleder nu avtalsförhandlingarna.

Ingrid Clementson, Förhandlingschef Glasbranschföreningen
E-post: ingrid.clementson@gbf.se

Erik Haara, VD Glasbranschföreningen
E-post: erik.haara@gbf.se

Cecilia Wihlborg, kommunikatör Glasbranschföreningen
E-post: cecilia.wihlborg@gbf.se

• Ekonomi

• avtalsrörelse

Glasbranschföreningen (GBF) är en bransch- och arbetsgivarorganisation som följer och driver arbetsgivar- och branschgemensamma frågor. GBF har ca 600 medlemsföretag. Föreningen arbetar bland annat med utbildning, arbetsgivarverksamhet, kvalitetssäkring och auktorisation. GBF ger även ut branschtidningen GLAS.

Presskontakt Kommunikationsansvarig Glasbranschföreningen 08-453 90 78

Elin Storäng

Presskontakt Kommunikatör Glasbranschföreningen 08-453 90 68

Melinda Lemke