Med energiglas kan Sverige stänga två kärnkraftsreaktorer

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2012 08:57 CEST

Beräkningar visar att det finns ca 40 miljoner kvadratmeter fönsterarea i bostäder byggda 1940-1975, som bör bytas ut mot nya energiglas. Genom en sådan insats skulle Sverige kunna spara ca 7 TWh/år. Detta motsvarar vad två kärnkraftsreaktorer producerar under ett år.

- Under vinterperioden är det dessutom vanligt att kärnkraftsel ersätts med el från kol- och oljekraftverk, så med energiglas kan vi göra en betydande miljövinst, säger Glasbranschföreningens vd Per Sjöhult, och tillägger att det finns en lika stor andel fönster för uppgradering i offentlig och kommersiell bebyggelse.

Glasbranschföreningen driver tillsammans med Energimyndigheten ett projekt för att accelerera arbetet med att energieffektivisera befintliga tvåglasfönster.

- Vi utbildar glasmästerier och glasentreprenadföretag i fönsterrenovering med energiglas. De har rätt kompetens att bedöma vilka åtgärder som är lämpliga beroende på bland annat fönstermodell, klimat och energibesparingen, säger Per Sjöhult.

I energiglasprojektet har Glasbranschföreningen och Energimyndigheten tagit fram sex olika renoveringsmodeller för att kunna erbjuda skräddarsydda lösningar med energiglas i olika befintliga fönstertyper.

Kort om energiglas

• Energiglas reflekterar tillbaka 35 procent mer värme än vanliga glas
  • Förbättrat inomhusklimat, lägre energikostnad
  • Återbetalt till fastighetsägaren på 3-10 år beroende på åtgärd

Glasbranschföreningen (GBF) är en bransch- och arbetsgivarorganisation som följer och driver branschgemensamma frågor. GBF har ca 600 medlemsföretag. Föreningen arbetar bland annat med utbildning, kvalitetssäkring och auktorisation. GBF ger även ut branschtidningen GLAS.

Kommentarer (0)