PRESSINBJUDAN: Sveriges bästa konstinramare tävlar om SM-titeln

Vem är bäst i Sverige på konstinramning? Det avgörs fredag 2 februari när SM i Konstinramning arrangeras. Tävlingen hålls på Quality Hotel Globe Globen i Stockholm i samband med Glasbranschföreningens stora branschträff Glasdagen.

De nominerade bidragen ställs ut på plats och kan beskådas under hela dagen, kl 09.00 – 19.30. De tävlande konstinramarna kommer att närvara under dagen och svarar gärna på frågor om såväl yrket och branschen som om tävlingen.

Årets uppgift

GE BILDEN EN NY CHANS!
Vi har alla sett mer eller mindre fina konstverk som behandlats utan större tanke eller kunskap. Bilder som riskerar att både bokstavligen och bildligt tyna bort i glömska och av tidens tand.

Utmaningen i 2018 års SM i Konstinramning är att med kreativitet, korrekta material och metoder ge en inramning av konst på papper, nytt liv. En chans att likt den fula ankungens förvandlas till en vacker svan.

Såväl den nya inramningen/tävlingsbidraget som den gamla ska exponeras under tävlingen för att visa vilken skillnad det gör när en professionell konstinramare tar sig an uppgiften att ge bilden en ny ”kostym”.

Bedömningskriterier

De 15 tävlingsbidragen bedöms av en professionell jury, som ingående granskar varje inramning och bedömer dem utifrån kriterierna:

• -Val av material
  • -Noggrannhet i arbetet
  • -Helhetsintryck och estetik

Vi röstar fram publikens favorit

Under dagen pågår också en omröstning där ”publikens favorit” utses. 1:a, 2:a och 3:e pris samt publikens favorit tillkännages under galamiddagen på kvällen.

Välkommen!

Anne Sahlgren