Therese är bäst i Sverige på konstinramning

Therese Sjöberg kan titulera sig svensk mästare i konstinramning. Detta efter att ha vunnit SM i Konstinramning som avgjordes på Glasbranschföreningens stora branschdag, Glasdagen, i Stockholm.

- Det känns såklart jätteroligt att jag vann. Men jag gläds inte bara åt segern, utan också över att en så pass smal bransch som vår kan ha ett eget SM. Det tycker jag är en vinst i sig, säger Therese Sjöberg.

Utmaningen i 2018 års SM i Konstinramning var att med kreativitet och korrekta material och metoder, ge en inramning av konst på papper nytt liv. En konstverkets chans att likt den fula ankungen förvandlas till en vacker svan.

- Det var en väldigt rolig uppgift som passade mig perfekt. Jag jobbar på Stockholms Stadsmuseum och där har vi över 6 000 verk i vårt pappersmagasin som behöver förvaltas och tas om hand om, så det fanns mycket där att välja bland. Jag fastnade för ett verk av en konstnär som jag gillar, säger Therese Sjöberg och beskriver sitt tillvägagångssätt:

- Jag utgick från bilden och letade reda på passepartouter i olika färger, vilka kan tas upp i själva motivet. Jag strävar alltid efter att färgerna ska harmoniera med verket, utan att ta över. Det resulterade i fem passepartouter som ligger tätt ihop i olika nyanser. Vad gäller ramen så arbetar jag helst i massivt trä. I denna inramning är det en dubbelram, där den inre är valnöt och den yttre ask. Ramen hålls ihop i hörnen av små träbitar som vi på fackspråk kallar kex. Det blir gediget och hållbart och framför allt väldigt snyggt. Slutligen är ramen vitlaserad för hand, berättar hon.

Såväl passepartouten som ramen plockar upp formdetaljer och nyanser ur konstverket för att framhäva detta ytterligare.

- Jag gjorde halvmåneformade uttag i passepartouten, former som återfinns i figuren i bilden. Även ramen plockar upp detaljer från bilden genom att de små kexen i hörnen bildar ränder, ett mönster som också förekommer i motivet. Det är små subtila detaljer som gör att ramen som helhet speglar bilden. För att vinna poäng hos juryn krävdes förstås också en hel del noggrannhet i själva utförandet, något jag lyckades bra med denna gång, säger Therese.

Alla tävlingsbidrag bedömdes av en professionell jury som utsåg 1:a, 2:a och 3:e pris. Juryn bedömde val av arbetsmaterial, noggrannhet i arbetet samt helhetsintryck och estetik.

Resultatlista SM i Konstinramning

1:a pris – Therese Sjöberg, Stockholms Stadsmuseum