Design i Glasriket

Glasriket är mer än bara glas! Detta faktum kommer att bli extra tydligt under designdagarna ”Design i Glasriket” den 20-23 september 2012.  Hela Glasriket, d v s Uppvidinge, Lessebo, Emmaboda och Nybro kommuner, kommer att ha fokus på design i alla former och material.
-  I Pukeberg öppnar vi en konstnärligt utformad utställning ”D-Design” med Glasrikets mest kända designprodukter och företag, säger projektledaren Liselotte Henriksen.  Många känner igen namn som Kährs, bsweden , Zero.  Det vackra bruksområdet i Pukeberg, med Linnéuniversitetets designutbildningar och Designarkivet ger en perfekt inramning till vår utställning, fortsätter hon

I Kosta får underleverantörerna till kända designprodukter en chans att för en helg synas i rampljuset i utställningen ”Från Scratch till produkt”.
- Det är verkligen roligt att få visa upp underleverantörerna, många besökare kanske får en aha-upplevelse när de får se vilka komponenter som faktiskt tillverkas här i Glasriket, säger Liselotte Henriksen.
I Skruv, Kosta, Målerås, Orrefors och Emmaboda blir det containerutställningar med olika teman inom huvudtemat design: Grav, Kök, Badrum, Fest, Miljö och Möbler.  Sveriges Glasmuseum i Växjö, the Glass Factory i Boda och Designarkivet i Pukeberg samt glasbruken visar 1980-tals utställningar med fokus på glas och textil.
Design i Glasriket kommer även att innefatta konferensen ”Design Action” med föreläsare som exempelvis Patricia Urquiola, spansk arkitekt och industridesigner, Göran Adlén trendanalytiker och författare, samt Volvos designchef (Design Director Volvo CE) -Stina Nilimaa Wickström.  Därutöver glasupplevelser, matupplevelser, guidningar och tillfällen till shopping.

- Design i Glasriket kommer att bli en unik upplevelse såväl för branschfolk som den designintresserade allmänheten, avslutar projektledare Liselotte Henriksen.

Kontakt:

Liselotte Henriksen, projektledare Design i Glasriket