Plåt och design vinnare i Glasriket

På torsdagen fattades det första beslutet om vilka företag som tilldelas den så kallade Glasrikesmiljonen. Allt i plåt AB i Åseda och Royal Design i Orrefors är företagen som kvalificerat sig i den första uttagningen. Företagen får vardera en miljon kronor till investeringar som utvecklar den befintliga verksamheten. Motiveringen till de första företagen lyder:

- Royal Design, för investering i utveckling av sitt centrala distributionscenter i Orrefors. Investeringen avser anpassning av lokaler för en expanderande verksamhet samt tillhörande maskiner och inventarier.

- Allt i Plåt AB, Åseda för investeringen i en utbyggnad av sin monteringshall jämte maskiner och
inventarier. Företaget står i begrepp att utveckla verksamheten genom att arbeta mot nya kunder och nya produkttyper som innebär att företaget ökar sin förädlingsgrad och därmed förflyttar sig i värdekedjan.

För att kvalificera sig till att söka Glasrikesmiljonen krävs att företaget har färre än 250 anställda, en omsättning om högst 450 miljoner samt en balansomslutning på högst ca 387 miljoner. Kriterierna för urvalet har beaktat att verksamheten kan bedömas bli lönsam på sikt, att verksamheten kan bedömas ge varaktig sysselsättning, samt att om verksamheten kan komma att påverka konkurrensförhållandena på den lokala marknad där verksamheten skall bedrivas. Syftet med Glasrikesmiljonen är att bidraget skall vara på minst 1 miljon kronor och stötta högst 25% av
investeringen, vilket medför att investeringen måste vara på minst 4 – 5 miljoner.

Glasrikesmiljonen är en del av Glasrikeuppdraget, som är ett unikt samverkansprojekt mellan Tillväxtverket och Regionförbunden i Kalmar och Kronoberg samt Länsstyrelserna i Kalmar och
Kronoberg. Regeringen gav uppdraget till aktörerna 2012 för att skapa bättre förutsättningar för tillväxt i Glasriket. Uppdraget leds av landshövding Kristina Alsér och avser utveckling för stärkt besöksnäring och industriell utveckling. Projektet riktar sig till verksamheter som bedrivs i Emmaboda, Lessebo, Nybro och Uppvidinge kommuner.

Företag kan fortsätta söka investeringsstöd inför nästa beslutstillfälle som planeras i juni 2014.

Beslutsgruppen, som består av Landsbygdsdirektören Stefan Carlsson på Länsstyrelsen i Kronoberg och Regiondirektören Håkan Brynielsson på Regionförbundet i Kalmar län menar att dessa investeringar och därtill hörande nyrekryteringsbehov speglar den framtidstro som finns i Glasriket. Båda företagen satsar på en framtid med en växande marknad. Detta har en betydelse för inte bara sysselsättningen och tillväxten i Glasriket utan även i det närbelägna geografiska området genom att en del av arbetskraften pendlar in till dessa arbetsplatser.  Genom att även använda sig av lokala underleverantörer stärks tillväxten ytterligare. Det kan också påpekas att Glasrikesmiljonen har rönt ett stort intresse hos företagen och under 2 månader har ett 15-tal företag besökts för att informera om stödet.

Regeringen tog i mars 2012 beslut om ett särskilt uppdrag för Länsstyrelserna i Kalmar respektive Kronobergs län gällande Glasriket, där även regionförbunden i de båda länen erbjöds att delta. Uppdraget innebär att för regeringens räkning genomföra insatser för industriell utveckling och stärkt besöksnäring i Glasriket till och med 2014. Länsstyrelsen i Kronoberg utsågs till samordnare. Uppdraget tar sin utgångspunkt i befintliga resurser på nationell, regional och lokal nivå och ska ske i samverkan med berörda aktörer.

Malin Bendz-Hellgren

Presskontakt Projektutvecklare 010-2237467