Pressmeddelande -

Mottagaren av Nobels fredspris Dr. Muhammad Yunus besöker Stockholm på fredag och lördag

I samband med utgivningen på svenska av hans bok Socialt företagande får vi glädjen att åter hälsa Dr Yunus välkommen till Stockholm. Han har ett fullmatat program under två dagar som inleds med ett stort frukostseminarium på SIDA.

Mikrolånen, som Yunus ”uppfann” för mer än 35 år sedan när han grundade Grameen Bank, har revolutionerat fattigdomsbekämpningen och skapat många efterföljare. Den stora idén för Grameen Bank är att befria landsbygdens fattiga från att vara i händerna på skrupulösa penningutlånare. Man vände sig till kvinnorna eftersom det var de som tog ansvar för familjens framtid – 97% av Grameens låntagarna är kvinnor. Dr Yunus mikrolån har bidragit till att miljoner människor har kunnat lyfta sig ur extrem fattigdom. Svensken Hans Rosling har med sin unika grafiska metod visat på hur just Bangladesh har gjort framsteg på ett antal sociala områden de senaste decennierna. Sida var bland de allra första organisationerna att stödja Grameen Bank.

När nu Dr Yunus forsätter att kämpa för en värld utan fattigdom gör han det bl.a. genom att verka för att det skall skapas fler sociala företag. Med sociala företag menar Dr Yunus sådana som ställt upp mål som i första hand inte är finansiella. Det kan röra sig om bättre hälsa, förbättrad kost, sjukvård etc. Men de sociala företagen skall drivas efter vanliga kapitalistiska modeller där man söker skapa vinst. Vinsten skall dock inte delas ut till ägarna utan plöjas tillbaka för fortsatt utveckling av den sociala verksamheten. I sin senaste bok beskriver Dr Yunus några lyckade samarbeten med globala företag som Adidas, Danone och BASF. Självklart hoppas han på svenska näringslivskontakter som skulle kunna leda till nya samarbeten med Grameen. Under besöket deltar Dr Yunus i en mängd evenemang. Efter frukostmötet på Sida medverkar han in den internationella konferensen ICSB på Waterfront Conference Center. I programmet ingår också flera möten med företagsledare och unga entreprenörer och innovatörer och ett besök på KTH:s skola för informations- och kommunikationsteknik (ICT). Han besöker också Nobelmuseet.

Mer information: Jan Lapidoth, jan@bookhouse.se, 070 666 7073

• Företagande, allmänt

Bookhouse är bokförlaget som sprider kunskap om entreprenörskap och kreativitet, ofta med fokus hållbar utveckling. Muhammad Yunus är deras främsta författare.

GlobalFOCUS driver lösningsorienterade projekt om hållbarhet runt om i världen.

Olof Ålenius

Presskontakt Partner & Strategy Director Strategichef +46 708 53 24 40

Arne Forstenberg

Presskontakt Partner & Managing Director Verkställande Direktör +46 736 87 11 48