"Solkungen" Huang Ming spelar december-fotboll

"Solkungen" Huang Ming är i Stockholm för att ta emot "Det alternativa Nobelpriset", Right Livelihood Award. Trots decemberkylan har han idag bett om att få spela fotboll utomhus, och han får sällskap av landslagshjälten Anders Limpar samt GlobalFOCUS, som nominerat Mr. Huang till Right Livelihood Award. "Huang Ming's Dream Team" möter entreprenörsnätveket "Young Entrepreneurs of Sweden".

Huang Ming ligger bakom bolaget Himin Solar Energy Group och det enorma projektet Solar Valley - en stad i provinsen Dezhou med 100 000 invånare som får all sin energi från sol, vind och vatten. Mr. Huang har dessutom formulerat Kinas lagstiftning för förnyelsebar energi.

"Huang Ming brinner inte bara passionerat för solenergi utan även för fotboll. Han började spela för mindre än tio år sedan men nu har han byggt en egen stadion i Solar Valley som försörjs av solenergi" säger Sissa Pagels, projektledare för matchen.

Solkungens favoritspelare är Zlatan Ibrahimovic, men idag får han nöja sig att spela brevid Anders Limpar med framgångsrika år i bl.a. Arsenal och landslaget bakom sig. På andra sidan planen står sveriges främsta unga entrepernörer, hämtade från nätverket Young Entrepreneurs of Sweden.

"Igår arrangerade vi forumet "GlobalFOCUS Dare" för att hylla globala ledare som visat mod för hållbarhet. Idag ska vi bara har kul. Vi brinner för att förbättra världen skrattandes" fortsätter Sissa Pagels.

Matchen spelas på Skytteholmps IP, Solna kl. 14.00-15.00