Nordic Action Group on Climate and Energy: "Grön tillväxt. Norden kan bättre."

"Obamas dygn i Stockholm illustrerar både att intresset för vad Norden kan tillföra det globala samarbetet är starkt, och att de nordiska länderna uppfattas som föregångsländer i arbetet med att motverka förödande klimatförändringar och bygga hållbara samhällen." Det skriver sju nordiska näringslivsföreträdare från NAG tillsammans med Kristina Persson på Di Debatt den 21/9.

Debattartikeln i Dagens Industri bygger på slutsatser och rekommendationer ur rapporten Nordic Energy Ways in Europe som näringslivsgruppen Nordic Action Group on Climate and Energy presenterar inför IPCC dagarna i Stockholm den 24-26/9.

Artikeln är undertecknad av Hörður Arnarson, vd, Landsvirkjun, Island, Carl Bennet, styrelseordförande, Getinge, Sverige,Henrik Ehrnrooth, styrelseordförande Caverion, Pöyry och YIT, Finland, Anders Eldrup, fd vd, Dong Energy, ordförande, Copenhagen Cleantech, Danmark, Ulrik Federspiel, direktör, Haldor Topsøe, Danmark, Anders Olsson, vice vd, Eon Norden, Sverige tillsammans med Kristina Persson, ordförande, Global utmaning.

Läs eller ladda ner rapporten Nordic Energy Ways in Europe här.

Läs eller ladda ner bakgrundsrapporter från Nordic Action Group här.

Mer om Nordic Action Group on Climate and Energy finns här.

• energipolitik

Global Utmaning är en fristående tankesmedja. Vi är ett kvalificerat nätverk från samhälle, näringsliv och forskning som verkar för lösningar på de globala utmaningar som rör ekonomi, miljö och demokrati.

Tove Ahlström

Presskontakt VD 0761640611