Pressmeddelande -

Ny rapport: Så ska Sverige växa – 50 förslag för hur långsiktighet och mångfald av ägandet kan premieras

Tankesmedjan Global Utmaning och forskaren Sophie Nachemson-Ekwall verksam vid Handelshögskolan och senior rådgivare till tankesmedjan ger ut rapporten ”Hållbar ägararkitektur för Sverige” med 50 förslag som kan ligga till grund för en bred diskussion kring hur Sverige ägs.

Rapporten gör en genomlysning av de olika ägarformerna i Sverige och utgår från att det behövs en pluralism av ägandeformer, en ny syn på det publika aktiebolagets roll som långsiktig aktör, en omvärdering av det institutionella kapitalets, företagarnas och den idéburna sektorns roll med fokus på värdeskapande. Det behövs dessutom en ny syn på arbete och kapital, där den historiska konfliktytan om hur resurser ska fördelas ersätts av ett samspel mellan anställda, arbetsgivare och ägare om hur företagets resurser ska förmeras.

– Det finns en ärlig vilja till samtal hos olika aktörer men ändå är polariseringen kring svensk kapitalbildning total. Genom att gå igenom sektor för sektor av hur den svenska marknadsekonomin är organiserad visar jag på hur vi måste och kan tänka nytt. Det kan beskrivas som att Sverige behöver förflyttas i riktning mot en idéburen marknadsekonomi, säger rapportens författare Sophie Nachemson-Ekwall, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och senior rådgivare till Global Utmaning.

I rapporten framkommer bland annat hur Sverige fastnat i en förenklad syn på aktiebolaget och vinstmaximering liksom i decennier strypt möjligheten till långsiktig svensk kapitalbindning. Det syns i nedläggningen av svensk industri och svårigheten för nystartade, små och medelstora bolag att växa upp. Samtidigt är det kooperativa och värdeburna ägandet mindre i Sverige än i resten av västvärlden. Personalägande i olika former saknas nästa helt. Om politikerna på allvar premierade större mångfald av ägarmodeller i välfärdssektorn skulle debatten om vinster i välfärd nyanseras och tilliten till näringslivets värdeskapande förmåga återskapas.

– Vi vill skapa en diskussion om den politiska och ekonomiska långsiktigheten. Det behövs en ny syn på det alltför snäva och kortsiktiga vinstbegreppet som också inräknar andra samhällsvinster. Vi är oroliga över att den kortsiktiga vinstjakten slår ut långsiktiga investeringar – vilket syns på den politiska sidan som inte investerar i infrastruktur och bostäder samt i bolagen där investeringsnivån är alltför låg. Politiken och näringslivet behöver ge varandra näring istället för att slå undan varandras förutsättningar, säger Global Utmanings vd Johan Hassel.

Bakom rapporten står forskaren Sophie Nachemson-Ekwall och tankesmedjan Global Utmaning som sedan starten för 10 år sedan har skapat dialog kring hur Sverige långsiktigt kan förbättra sina policies för värdeskapande och hållbarhet genom att skapa ett bättre samarbete mellan politik, näringsliv, akademi och civilsamhälle.

Rapporten finansieras av Sveriges Ingenjörer, HealthCap, AP4, KFO och Vision. Den lanseras på Sveriges Ingenjörers Miljödagen idag torsdag den 21 april. Där kommer rapporten att kommenteras av bland andra Caroline af Ugglas, vice vd Svenskt Näringsliv, Elisabeth Thand Ringqvist, styrelseordförande Svenska Riskkapitalföreningen och Olof Persson, tidigare vd Volvo som idag ingår i regeringens advisory board för Sveriges nyindustrialisering.

Ladda ned rapporten: http://www.globalutmaning.se/rapporter/hallbar-agararkitektur-sverige/

Presskontakter:

Sophie Nachemson-Ekwall – rapportförfattare

Sophie.Nachemson-Ekwall@hhs.se

Johan Hassel – VD Global Utmaning

Johan.hassel@globalutmaning.se

Mia Laurén – kommunikationschef Global Utmaning

mia.lauren@globalutmaning.se

• Ekonomi, finans

Global Utmaning är en fristående, oberoende och entreprenöriell tankesmedja som verkar för långsiktiga lösningar på kriser i de ekologiska, ekonomiska och sociala systemen. Vi skapar plattformar för samverkan mellan forskning, näringsliv, politik och civilsamhälle.

Global Utmaning är en nod i internationella nätverk som arbetar med strategiska analyser, policylösningar och opinionsbildning genom dialoger, seminarier och rapporter. Tankesmedjan har ett erfaret och kvalificerat nätverk av seniora rådgivare med tvärsektoriell kompetens och en stark tro på framtiden.

Verksamheten leds av ett kansli som styr idéarbetet, verksamhetsutvecklingen och genomför projekt samt enstyrelse som beslutar om tankesmedjans inriktning.

Tankesmedjan är en ideell förening som finansieras genom projektmedel från institutioner och myndigheter samt av våra partners som utgörs av olika organisationer och företag.

Tove Ahlström

Presskontakt VD 0761640611