Från boprisrekord till lägsta pris i nyproduktion – allt från samma byggherre

I veckan har det skrivits en del om boprisrekord på Södermalm där en av lägenheterna såldes för 200 000 kr per kvadratmeter i ett område där snittet ligger på 88 000 kr. Samma byggherre går även ut med liknande storlek på lägenhet för miljonen. Hur hänger det ihop?

Glommen & Lindberg idé är att skapa bostäder som i framtiden kommer att ses som nutida, solida och vackra. Bostäderdär människor trivs och som kontinuerligt bidrar med nya kvaliteter till staden och stadsmiljön. Glommen & Lindberg bygger nytt eller bygger om, det viktigaste är att ha kunden i fokus menar Fredrik Lindberg, VD:

- Vad kunden vill ha på den platsen hon vil bo är våra ledord. Vi bygger inte hus efter att maximera vår effektivitet i byggprocessen eller göra det lyxigaste vi kan. Vår utgångspunkt är platsen, människorna som vill bo där och vi försöker göra något som bidrar.

Med projektet Mono har de velat skapa ett hus som inte liknar något annat som finns i Sverige idag. Man har tagit hjälp av Note Design Studio för att uppnå en kontinental och exklusiv känsla på inredningen och Koncept Stockholm för att hitta en arkitektonisk höjd som sticker ut och tillför något till stadsbilden.

- Det ska bli spännande att se den här byggnaden växa fram. Vi har verkligen velat ta ut svängarna och har inte sparat på vare sig design eller kvalitet i det här projektet.

Det är inte bara projektet Mono som sticker ut, Glommen & Lindberg har bland annat ett projekt på Östermalm där designikonen Mats Theselius specialritat all inredning samt Andreas Martin-Löf och Monica Förster har ritat om den gamla biografen Paraden till bostäder. Men det är nog projekten i kringkommunerna, projektet V28 i Sollentuna, The Bronze i Bromma och nu, Utsikten i Nynäshamn som egentligen gör störst skillnad berättar Fredrik;

- I kringkommunerna till Stockholm är det otroligt roligt och givande att bidra med god design, arkitektur och kanske lite mer än vad många kunder förväntar sig men samtidigt uppskattar väldigt mycket. Vi kan vara med och skapa en identitet i områden som kanske har varit i skymundan men nu blir mer och mer i fokus när Stockholm växer.

Samma storlek som rekordlägenheten på Södermalm men till en bråkdel av priset, en lägenhet för miljonen, låter nästan orimligt för en stockholmare idag. Projektet ligger i en stor konferensanläggning i Nynäshamn som nu byggs om till 24 lägenheter i första skedet. Arkitektbyrån Nilsson Rahm har ritat bygglovet och här är inredningen signerad Koncept Stockholm.

- Vår största utmaning hittills men också den roligaste, vi har haft kontakt med fastigheten i snart 20 år på olika sätt och funderat länge. Nu tror vi att vi hittat materialval, färgsättning som håller ner köpesumman men ge samma känsla av design. Känns bra att vi kan bidra med bra första boende för framför allt unga, några som idag har väldigt svårt att ta sig in på bostadsmarknaden, konstaterar Fredrik.

Till Utsikten hör även utomhuspool, biograf, gym och en gemensam park som kommer vara tillgänglig för de boende.

För ytterligare information och bilder på projekten vänligen kontakta:
Rolf Alexander, marknadschef, Glommen & Lindberg
Telefon: 070-185 02 50 eller e-post: rolf@g-l.se