Ena hälften av Glossybox nordiska vd-duo lämnar sin post

Efter fem mycket framgångsrika år har vd Henric Persson valt att lämna Glossybox på egen begäran och slutar den 13 januari. Henric har arbetat inom Kinnevikkoncernen i 9 år och var del av trion som grundade Glossybox i Norden. De senaste två åren har han och Victoria Senkpiel delat vd-rollen på Glossybox Norden. När Henric Persson lämnar vd-posten på Glossybox tar Victoria Senkpiel över rollen som ensam vd.

– Det är jättetråkigt för oss att Henric slutar. Han har sedan start varit en integral del av företaget. Förutom hans utpräglade detaljtänk och hans stora kunskap inom digital marknadsföring – så sitter han på en fantastisk kunskap om bolaget då Henric varit med och byggt upp vårt operativa ekosystem.
För honom är det naturligt att fortsätta nu, vi drivs alla av olika utmaningar. Vi känt varandra i fem år, och jag har fått en vän för livet, säger Victoria Senkpiel vd Glossybox Norden.

– Henric har varit en nyckelperson för organisationen och haft en mycket stor del i den enorma framgång vi har på den nordiska marknaden. Henric är oerhört passionerad och har uppvisat enormt stort engagemang, något som vi kommer att sakna mycket. Jag vill önska honom all lycka och framgång, säger Caren Genthner-Kappesz Glossybox Globala VD.

Victoria Senkpiel fortsätter som ensam vd, och kommer att vara den som främst fokuserar på Glossybox strategiska arbete. – Vi kommer att rekrytera en vice vd som har en mer operativ funktion, och ansvarar för försäljningen och det dagliga, berättar Victoria.

Under 2016 firade Glossybox fem år på den svenska marknaden och vd-duon Henric Persson och Victoria Senkpiel har tillsammans att skapat ett varumärke med en otrolig varumärkeskänndedom. Genom unaided marknadsföring har de lyckats få 87% av Sveriges kvinnor i åldrarna 18–39 år att känna till varumärket och produkten. Genom den stora genomslagskraften har Henric och Victoria också etablerat en ny marknadsföringsmodell som revolutionerat skönhetsbranschen och som positionerat Glossybox som ett modernt mediehus där prenumeranterna producucerar innehåll i sina sociala kanaler som ger Glossybox en häpnadsväckande spridning. Antalet prenumeranter i Sverige är över 50 000 vilket motsvarar 1% av alla kvinnorna i Sverige och inkluderas män och prenumeranter i Norge är antalet aktiva prenumeranterna drygt 60 000, som varje månad får en box hemskickad.

– Det känns naturligtvis lite tudelat, trots att det är jag själv som tagit det här beslutet. Jag har ju varit med sedan den allra första boxen 2011, säger Henric Persson och fortsätter:

– Mina fem år på Glossybox har varit en oförglömlig era. De bästa åren i mitt liv, där jag också har lärt känna mig själv ordentligt. Det jag har kommit fram till är min passion är att bygga upp företag och det jag brinner för är att i framtiden få fortsätta leda ett online-konsumentbolag i tillväxtfas. Jag är en byggare, och känner mig taggad och redo nu för nya utmaningar. Jag ser otroligt mycket fram emot 2017, och känner ett jäkla driv. Jag lämnar Glossybox när det är som roligast, och efter ett fantastiskt sista år.

• Skönhet

• skönhetsbox
  • skönhetsprenumeration
  • glossybox

GLOSSYBOX är världens ledande prenumerationstjänst av skönhetsprodukter. GLOSSYBOX är en global framgång med över 10 miljoner utskickade boxar i 10 länder så som Sverige, USA, Storbritannien och Frankrike. Skönhetsboxen når fler än 250 000 prenumeranter varje månad och GLOSSYBOX samarbetar med över 1 000 internationella varumärken. Företaget grundades 2011 och har sitt huvudkontor i Berlin, Tyskland. Läs mer på www.glossybox.se.

Celina Blanche

Presskontakt PR MANAGER Public Relations