Pressmeddelande -

Götaverken Miljö levererar ADIOX® dioxinavskiljning till Tekniska Verken i Linköping

Götaverken Miljö AB har genom ordern till Tekniska Verken i Linköping gjort ett nytt genombrott på marknaden för dioxinavskiljning från rökgaser. Efter långtidstest i en demonstrationsanläggning levereras nu den första installationen av en helt torr ADIOX® dioxinabsorbator till Gärdstadverkets avfallsförbränningslinjer 1-3. Ordern är värd cirka 10 milj. kr och kommer att levereras under 2006. ADIOX®-teknologin bygger på ett koldopat plastmaterial som har mycket hög förmåga att absorbera dioxiner. En rad komponenter kan tillverkas av materialet, t.ex. droppavskiljare och s.k. fyllkroppar för våta skrubbrar. Sedan marknadsintroduktionen 2002 av ADIOX®-teknologin har hittills cirka 50 avfallsförbränningslinjer med våtskrubbers i Europa, USA och Kanada installerat ADIOX®-fyllkroppar. Antalet nyinstallationer har ökat för varje år och genom att tekniken med torr ADIOX® dioxinabsorbator nu också blivit kommersiell kan långt fler anläggningar dra nytta av teknikens fördelar. Den torra teknikens fördelar är i huvudsak effektivare dioxinavskiljning i en kompakt, statisk och enklare lösning, som har lägre kostnader. Generella fördelar med ADIOX®-teknologin är den höga driftsäkerheten, att tekniken kan användas i en mängd applikationer och att avskiljt dioxin kan tas ur kretsloppet genom förbränning av restprodukten. Framgångarna har lett till nyanställning av personal och inledningen av en större exportsatsning med den nya tekniken som spjutspets.

Kasper Lundtorp

Presskontakt Verkställande direktör vd +4530313803