Sønderborg Kraftvarmeværk ökar energiåtervinningen

Götaverken Miljö har tecknat kontrakt om att bygga en anläggning för att återvinna energin ur rökgasen från Sønderborg kraftvarmeværk i södra Danmark. Detta är en investering för miljön samtidigt som den ger god lönsamhet för kunden med en mycket kort avbetalningstid. I anläggningen kan man återvinna upp till 6 MW värme vilket motsvarar behovet för 6000 villor. Den återvunna energin ersätter nuvarande energiproduktion som har en negativ miljöpåverkan, vilket totalt sett leder till lägre utsläpp av växthusgaser. En ytterligare fördel är att installationen också ger minskade emissioner till luft av exempelvis dioxiner, tungmetaller och syror till nivåer under EU-direktivens krav. Energiåtervinningen producerar också ett varmt kondensatvatten som efter rening kan återanvändas internt i befintlig process. Därmed minskar förbrukningen av rent varmvatten vilket i sin tur leder till ytterligare minskad belastning på miljön, och lägre driftskostnader. I huvudsak består anläggningen av en kondenseringsskrubber med fyllkroppar i ADIOX® material samt ett modernt kondensatreningssystem baserat på membranteknik. ADIOX® materialet används för att minimera emissionerna av dioxin. -Ordern är betydelsefull och visar att vi har konkurrenskraftiga produkter och hög kompetens i organisationen. Ordern befäster också vår marknadsledande ställning på kondenseringssystem i Skandinaven och stärker oss i vår exportsatsning säger Lennart Gustafsson, VD, Götaverken Miljö AB. Kontraktet är värt omkring 14 miljoner SEK och anläggningen beräknas vara i full drift i slutet av året.

Kasper Lundtorp

Presskontakt Verkställande direktör vd +4530313803