8 miljoner kronor till välgörenhet

Igår kväll hade stiftelsen GoodCause sitt årliga event Tackkvällen på Teaterskeppet i Stockholm. Under kvällen offentliggjorde GoodCause att samtliga bolag inom koncernen möjliggjort en utdelning på totalt 8 miljoner kronor till sina välgörenhetspartners under 2016.

Sedan starten 2005 har GoodCause totalt genererat 53,9 miljoner kronor till sina välgörenhetspartners. I koncernen ingår GodEl, GodFond, GodDryck och GoodCause Invest.

- Jag är glad och stolt att GodEl med systerbolag möjliggör en utdelning om 8 miljoner kronor i år till välgörenhet. Nu har de första dryga 10 åren genererat nästan 54 miljoner kronor till välgörenhet, säger Stefan Krook grundare och styrelseordförande av stiftelsen GoodCause, GodEl och GodFond.

Pontus Winberg, GodEls Vd sedan september 2015, fick igår uppleva sin första Tackkväll.

- För mig känns det roligt och spännande att ta över som Vd på ett så fint och välmående företag som GodEl. Utdelningen på 8 miljoner kronor är den näst största utdelningen i GoodCause historia och det var väldigt givande att få se att pengarna går direkt till dom som verkligen behöver det, säger Pontus Winberg.

I år delar GodEl ut 4,8 miljoner kronor vilket är lägre än i fjol då GodEl delade ut 7,9 miljoner kronor. Anledningen till att utdelningen blir lägre beror på att man tagit bort faktureringsavgifterna och att GodEl valt att investera i tillväxt de kommande åren.

- Vårt visionsmål är att ha 500 000 kunder och generera 100 000 miljoner kronor till välgörenhet årligen. Det råder väldigt tuff konkurrens i energisektorn där 120 elleverantörer arbetar aktivt med att öka marknadsandelar. Därför har vi valt att nyinvestera i vårt varumärke, erbjudande och vår organisation. Det kostar att växa och därför blir utdelningen till välgörenhet aningen lägre i år men jag är trygg i att jag och alla mina fantastiska kollegor kommer nå vårt mål. Vi kommer verkligen ge järnet nu, avslutar Pontus.

GodFond Sverige & Världen har levererat en positiv värdeutveckling på drygt 112 % sedan start med en årstakt på 11 %. Fonden bidrar med 2,9 miljoner kronor till välgörenhet.

I mars 2015 startades företaget GodDryck som säljer alkoholfria drycker. Den första produkten Goda Bubblor no 1 har en väldigt hög efterfrågan och bolaget bidrar med 366 747 kronor till välgörenhet i år.

Under Tackkvällen fick SOS Barnbyar återigen ta emot det största beloppet. Denna gång på 2,6 miljoner kronor.

- Vi är väldigt stolta och glada att för elfte året i rad vara den organisation som får mest pengar från GoodCause. Med årets 2 627 710 kronor har vi har fått närmare 17 miljoner kronor sedan starten 2005, vilket är helt fantastiskt! Pengarna har gett tusentals barn en tryggare barndom i Centralafrikanska republiken, Burundi, Senegal, Ghana och Mocambique. Vi vill skicka våra varmaste tack till alla GoodCause kunder för ert givna förtroende och engagemang, säger Catharina Gehrke, generalsekreterare för SOS Barnbyar.