GodEl ökar utdelningen med 25 procent

GodEl, elbolaget som skänker all avkastning till välgörenhet, delade i går ut ytterligare 5 miljoner kronor. Det är ökning med 25 procent från föregående år och den högsta summan hittills. Sedan starten 2005 har GodEl skänkt 18,7 miljoner.

Att vi har kunnat öka vår utdelning med 1 miljon från förra året känns mycket bra, säger Marie Dahllöf, vd för GodEl. Under 2011 har vi arbetat aktivt med förbättringar och lyst igenom hela verksamheten. Jag tycker vi har lyckats synnerligen väl med våra ansträngningar och är jättenöjd att det syns i årets gåva.

Pengarna fördelas mellan sex samarbetsorganisationer i enlighet med kundernas önskemål. SOS Barnbyar är populärast bland kunderna och de har också varit med från start. Årets utdelning innebär ett tillskott på 1,7 miljoner kronor till SOS Barnbyars verksamhet.

– Det är fantastiskt att så många av GodEls kunder valt att stödja vår verksamhet och vi ser det som ett stort förtroende, säger Anna Ryott generalsekreterare SOS Barnbyar. Varje krona är värdefull och gör stor skillnad för de utsatta barn och familjer vi hjälper. Pengarna är välkomna bidrag till vårt familjestärkande arbete i Bouar, Centralafrikanska republiken, och till vår nya barnby i Bossangoa, i samma land, där övergivna barn kommer att få en trygg uppväxt.

För mer information kontakta:

Marie Dahllöf, VD GodEl, 0701 – 11 55 00, marie.dahllof@goodcause.se

• fondbolag
  • gasellföretag

GodEl bildades 2005 med affärsidén att bli de många svenskarnas elbolag genom prisvärdhet, enkelhet och ärlighet. GodEl har blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och har idag ca 95 000 kunder. Bolaget är helägt av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Hittills har GodElsatsningen bidragit med 18,7 mkr till välgörenhet. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja mellan: SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson, Inter IKEA samt Ebbe och Lena Krook. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.