Vinterns elpris lägsta på 15 år

Det genomsnittliga rörliga elpriset för vintermånaderna december till februari ser ut att bli under 22 öre/kWh. Priset är det lägsta sedan vintern 2001/2002 enligt elbolaget GodEl som sammanställt data genom att titta på historiska elpriser från elbörsen Nordpool och vad terminskontrakten handlas på Nasdaq Commodities.

- Med undantag från de första veckorna i januari har vi haft en mild vinter som hållit nere elanvändningen. Tillsammans med en stabil elproduktion har spotpriset pressats ner till tidvis rekordlåga nivåer, säger GodEls elexpert Björn Dahlberg.

Det låga elpriset ser ut att hålla i sig ett tag framöver.

- Elanvändningen har successivt minskat de senaste åren samtidigt som billig förnyelsebar elproduktion byggts ut kraftigt. Det har skapat ett lågprisklimat som kommer fortsätta gynna elkunderna framöver, avslutar Björn Dahlberg.