Aktuell Hållbarhet artikel om GIAB!

11/7-2018 Kom det ut en artikel kring GIABs affärsmodell, se nedan.

"Christian Jansson såg problemet och fick en idé. 2012 startade han bolaget Godsinlösen. En av de första saker han gjorde var att kontakta försäkringsbolagen för att föreslå en förändrad försäkringsmodell.
– I våra möten med försäkringsbolagen presenterade vi en ganska enkel idé som innebar att de skulle begära in produkterna först, innan de betalade ut ersättning. I bästa fall kunde det leda till att man kunde ersätta trasiga eller förstörda produkter, med likvärdiga reparerade, berättar han.

I dag samlar Godsinlösen in mellan 70 000 och 80 000 trasiga telefoner från försäkringsbolagens kunder varje år.
– Vi tillämpar likaprincipen, om du lämnat in en Iphone 7 får du tillbaka en Iphone 7 men det behöver inte nödvändigtvis vara din, säger Christian Jansson.

Responsen har varit god hos såväl försäkringsbolagen som deras kunder.– Ofta är det ju bättre för försäkringstagaren att få en likvärdig produkt än att få en mindre summa pengar utbetalade. För försäkringsbolagen handlar det ju om väldigt mycket pengar. När försäkringstagarna tvingas lämna in sina skadade produkter har det visat sig att tre av tio självmant hoppar av sitt ärende. Det innebär 30 procents besparingar för försäkringsbolagen."

Vill ni läsa hela så klicka in er här: http://bit.ly/aktuellhallbarhet1

• Skåne

GIAB is a fast growing innovative company in Sweden. They are experts on reverse logistics, circular economy and resoruce efficiency. They are doing business based on circular economy and sustainability. The business idea is to turn waste to a economic valuable resource.

Caroline von Malmborg Björkman

Presskontakt Marketing Manager Marknad & Kommunikation