Pressmeddelande -

Logistikföretaget Agility prisas för miljövänliga transporter som minskar kostnaderna

Vid näringslivsgalan Guldeken i Karlskrona på fredagskvällen den 8 oktober tilldelades företaget Agility AB priset ”Åres Lyft” som delas ut av Godstransportrådet i Skåne & Blekinge. Priset överräcktes av Gunvor Engström, landshövding i Blekinge län, som också sitter med i rådet.

– Vi är glada och stolta över priset och uppmärksamheten. Vi har genom nya transportlösningar visat att vi kan sänka både kundens och våra egna kostnader. Därmed blir både kunden, vi och miljön en vinnare, säger Mats Nordin, vd för Agility Sverige.

I sin motivering skriver Godstransportrådet Skåne/Blekinge:
”Agility AB har i sin strävan att erbjuda marknaden hållbara lösningar visat stor kreativitet och förmåga att för ett antal kunder med lastbilstransporter, implementera varierande alternativ där transporterna numera genomförs i olika kombinationer mellan bil, järnväg och sjö.  Förändringarna har lett till betydligt lägre transportkostnader och till en väsentlig begränsning av koldioxidutsläppen.”

Agility AB är en del av den globala koncernen Agility Logistics. Till och från Sverige har företaget sex olika upplägg av intermodala transportlösningar där flera transportslag kombineras. Ett exempel är Gävle-Milano där man i Gävle lastar godset i trailers som man sedan sätter på tåg, tåget rullar till Trelleborg där trailern lyfts över på båt till Travemünde och därifrån vidare med tåg till italienska Novara och Verona. Sista sträckan går med vägtransport till Milano. Med detta upplägg kan man lasta 28 ton istället för 24 ton som annars är maxvikt när det går landvägen.

– Agility har i allra högsta grad visat att kombinerade transportlösningar även kan vara kostnadseffektiva för företagen. Ett mycket bra exempel som vi hoppas fler företag kan ta efter, menar Gunvor Engström, medlem i Godstransportrådet och landshövding i Blekinge län.

Priset ”Årets Lyft” delas ut av de regionala godstransportråden i landet. Det går till den aktör inom transportsektorn som varit mest framstående när det gäller att skapa intelligenta och miljöeffektiva transportlösningar. År 2009 vann The Absolut Company det regionala priset för att ha minskat sina koldioxidutsläpp genom att förändra sina lastbilstransporter.

Bland de regionala vinnarna runt om i landet utses sedan en nationell pristagare. Det nationella priset delas i år ut vid Godsetdagen i Stockholm den 19 oktober 2010. I fjol vann Stena Recycling det nationella priset.

För mer information, kontakta:

Mats Nordin, vd Agility Sverige.

Reinhart Teltscher, ledamot Godstransportrådet Skåne/Blekinge.

Om Agility
Agility är en av världens ledande leverantörer av integrerade logistiklösningar till företag och regeringar. Företaget är börsnoterat med en omsättning på närmare 6 miljarder USD och har 32 000 anställda på mer än 550 platser i 120 länder. Agility effektiviserar varuflödeskedjor i några av världens mest utmanande miljöer, och erbjuder en unik personlig service, ett global nätverk och skräddarsydda lösningar för både utvecklade ekonomier och tillväxtekonomier.

• Transport

• årets lyft
  • transportlösningar
  • transporter
  • regionala godstransportrådet
  • prisutdelning
  • landshövding
  • kombitransport
  • klimat
  • järnvägar
  • infrastruktur
  • hållbara transporter

Om Godstransportrådet
Godstransportråden arbetar för att stärka samarbetet mellan de olika trafikslagen och mellan näringsliv, branschorganisationer och Trafikverket. Tillsammans söker råden gemensamt nå de bästa godstransportlösningarna för regionen. Hittills finns det fem regionala godstransportråd i landet; Norr- & Västerbotten, Mittsverige, Mälardalen, Småland och Skåne/Blekinge.

Magnus Gustavsson

Presskontakt Godstransportrådet 010-123 22 44