Trenden i hemmet – måttanpassade mattor för alla rum

En matta kan klä in ett helt rum, vara pricken över i:et i designen och bidra till en mysig stämning. Samtidigt kan den vara praktisk, snygg och fylla en funktion. När du beställer en matta från Göteborgs Kakelhus börjar hela processen med ett konsultationsmöte, ofta i samband med att ett badrum ska inredas.

– Vi har märkt att kunder som beställer kakel eller klinkers många gånger också vill ha råd om hur de ska tänka kring mattor. Det finns så många varianter att välja mellan, runda, fyrkantiga, med lång eller kort lugg, med eller utan kantband. Vi hjälper till med vår expertis och guidar kunderna rätt, säger Marie.

Förberedelser inför beställning
Innan en matta beställs är det viktigt att ha funderat på i vilket rum mattan ska ligga, om den delvis eller helt ska läggas under en säng, soffa eller matgrupp samt vilken typ av design man är ute efter. Göteborgs Kakelhus erbjuder alltifrån kontors- och entrémattor till nålfilts-, heltäcknings- och konstgräsmattor. Ska mattan till exempel delvis läggas under en säng är det bra om luggen inte är för lång.

– Det finns några saker du kan fundera på när du väljer var mattan ska placeras. Har mattan en för lång lugg och ska placeras under en säng kan det se konstigt ut om mattan är för fluffig eftersom fransarna kommer att stå upp runt sängen. Då är det bättre att välja en matta med kort lugg. Det är också fördelaktigt att välja en matta med lite glans i eftersom dammsugsavtrycken inte syns lika skarpt, säger Marie.

Det har också blivit alltmer populärt att välja en langett på mattor, där kortsidorna på mattan sys för ett mer inramat och stilrenare resultat.

Rådande trender
Under sina möten med kunderna har Marie märkt att det finns några trender som sticker ut. Bland annat är fler sugna på heltäckande mattor i sovrum, barnrum och garderob där dova, ljusa färger ligger högt på önskelistan. Mattan ska heller inte ha för lång lugg och gärna vara tät.

– En heltäckningsmatta är ett enkelt sätt att styla om ett rum med. Om du har trägolv har du även de bästa förutsättningar för att lägga vilken matta du vill. En matta ger helt enkelt en fräsch upplyftning och känslan av ett helt nytt rum, avslutar Marie.

Tips innan du beställer matta:

• Låna hem mattprover och testa i olika rum.
  • Fundera på vart mattan ska placeras.
  • Alla rullar kommer på 4 meters bredd, ha det i åtanke när du måttbeställer eftersom det kan bli dyrare om du kapar mattan på flera ställen.
  • Fundera på om mattan ska ha kantband eller langett.

Emmy Lindström

Presskontakt Marknad