Brittania Bad lanserar webbshop för badrum inspirerade av sekelskiftet

Brittania Bad väljer att möta en ökad efterfrågan på lyxig badrumsinredning och öppnar en egen webbshop under brittaniabad.se. Hela företagets sortiment, som hittills endast funnits hos en handfull återförsäljare i framför allt sydvästra Sverige och Stockholmsområdet, blir nu tillgängligt för kunder över hela landet.

– Vi vill göra det enkelt för kunden att kunna ta del av vår badrumsinredning. Nu kommer man kunna sitta hemma i soffan och i lugn och ro beställa från hela vårt sortiment. Det är handfat, wc-stolar, däribland högspolande som jag personligen tycker är superfina, speglar, lampor, tvättställsblandare, badkar, takduschar och även badkarsblandare. Totalt rör det sig om cirka 300 artiklar, säger Marie Eklund på Brittania Bad.

Anpassad till höga krav
Det var den urbana överklassen i de brittiska städerna som för över 100 år sedan först fick njuta av lyxen med ett eget badrum i våningen. Stilen kom därför att anpassas till deras smak och krav. Borgarklassen och arbetarklassen var långt in på 1900-talet hänvisade till enkla baljor för att sköta sin hygien och gemensamma utedass för toalettbestyr.

Klassisk och smakfull lyx
Sedan badrum med toalett blivit en självklarhet i allas hem har inredningstrenderna kommit och gått. Men den ursprungliga, brittiska stilen har alltid funnits med i någon mån. Nu tar den allt mer plats också i svenska badrum, antingen i form av diskreta detaljer eller som hela inredningskoncept.

– Badrum präglades länge av praktiska och standardiserade inredningslösningar. Det har förändrats. Idag väljer allt fler sin inredning med större omsorg. Det har delvis att göra med att inredning överlag har blivit mer allmänt tillgängligt, bland annat genom den rika variation som finns via sociala medier. När det gäller den brittiska badrumsstilen från förra sekelskiftet så inger den en känsla av klassisk och smakfull lyx som allt fler idag har möjlighet att unna sig. Det här är inte en trend, utan en stil som alltid kommer att ha sin plats, säger Marie Eklund.

brittaniabad.se

• brittania bad