Låt julen vara en tid för gemenskap

Utsatta, ensamma och drabbade av hemlöshet är människor året om, men sällan blir detta så märkbart som under högtiderna i december, skriver Lotta Säfström, vd för Stadsmissionen i Göteborg.

Det finns hos de flesta av oss föreställningar om hur den perfekta julen ska se ut. För dem som varken har förmågan eller resurserna att leva upp till alla förväntningar kan tillvaron ofta kännas extra hård när man genom medier, i butiker och av människor man möter gång på gång påminns om allt man inte har.

Det kan handla om individer som på ålderns höst blivit väldigt ensamma. Maken har gått bort, barnen har flyttat och vännerna har fullt upp med sitt eller är själva skröpliga och har svårt att ta sig ut.

Om barnfamiljer som lever under svåra sociala och ekonomiska förhållanden och som trots att de inget hellre vill, inte har råd att köpa Pippidockan eller fotbollsskorna som barnen så hett önskar sig. Mammor och pappor som låtsas som om de inte ser när mejlen om pengar till presenter till lärare och förskolepedagoger börjar trilla in. Det handlar om dem som saknar ett eget hem. Som inte ens har något bord att samla familjen runt eller ett fönster att pynta med julstjärnor och hyacinter. Eller om människor som på grund av missbruk eller flykt tappat kontakten med sina nära och kära.

För Göteborgs kyrkliga stadsmission är det viktigt att alla får vara med och dela julens glädje och gemenskap. Därför samlar vi in julgåvor till utsatta barn, unga, familjer och andra människor som lever i utanförskap i vår stad. Under hela jul- och nyår håller vi öppet i S:t Johanneskyrkan där det bjuds på gratis julbord och nyårsbuffé, musik och härlig samvaro.

Något som är lika fantastiskt varje år är att se hur villiga människor i Göteborg är att dela med sig av sin tid och sitt överflöd. Både privatpersoner, församlingar, organisationer och företag ställer upp och ger till dem som inte är lika lyckligt lottade. För Göteborgs stadsmission är det ett bevis på vilken viktig funktion civilsamhället, och inte minst de idéburna organisationerna, har. Trots att vi i Sverige byggt upp ett omfattande offentligt skyddsnät finns det – och kommer troligtvis alltid att finnas – maskor där både en och annan faller igenom. Ibland är också fallet att människor farit så illa att de inte längre har något förtroende för myndigheterna. Då finns Stadsmissionen där som en länk mellan individ och samhälle. Hos oss står dörren alltid öppen oavsett vem man är.

Göteborgs Stadsmission hoppas att julen 2015 blir en tid av gemenskap för alla göteborgare. En jul där ingen lämnas utanför och där det alltid finns hopp och plats runt bordet även för den som tillfälligt förlorat fotfästet i tillvaron. Och vi ser med tillförsikt fram emot ett 2016 där den stad som håller på att glida isär, åter kan komma samman. Låt oss tillsammans bygga ett varmare och mänskligare Göteborg!

Lotta Säfström Direktor/VD Göteborgs kyrkliga stadsmission

• Barn, ungdom