Kärlek till 40-åring i fokus på Bergsjöfestival

Bergsjön som stadsdel fyller 40 år och ställer till med stort kalas en hel vecka med start lördagen den 1 september. Festivalen bjuder på ett fullspäckat schema med allt från dans- och musikunderhållning till tjurridning och sumobrottning. ”Alla programpunkter fokuserar på kärleken till Bergsjön” berättar Samuel Asmelash som är festivalgeneral och själv boende i Bergsjön. Bergsjön fyller 40 år och det firas runt om i stadsdelen från den 1 september och framåt. Under en veckas tid blir Bergsjön ett festival- och festområde och alla programpunkter som är satta under veckan fokuserar på hela familjen - barn, ungdomar och vuxna. ”Till största delen är det ungdomar som jobbat med programmet, programschemat blir brett just för att täcka alla smaker” säger Samuel från SMARTEvent, och berättar att flera musikgenrer är representerade både inom jazz/pop/rock. Under lördagen 1 september kommer hela familjen att kunna vara med i de olika aktiviteter som erbjuds, åkturer med häst & vagn, tips-och poängpromenader, hunduppvisningar, fotboll- och basketspelande, utställningar och tårtkalas. Här kommer besökaren att kunna rida på mekanisk tjur, brottas som en riktig sumobrottare eller se riktig gladiatorkamp! Kvällen inleds med uppträdanden av bl. a Millionstylez, Twisted Feet och Moll Flanders och avslutas med stor biovisning på utomhusduk. Bergsjö Festivalen föddes 2005 som en avslutningsfest för alla aktiviteter som pågick i Bergsjön under sommarlovet, bland annat ”Famboleken” och ”Bergsjöfixarna, Aktiviteteten är ett samarbete mellan SDF Bergsjön, Familjebostäder och GöteborgsLokaler, ABF och IOFF. För detaljerad programinformation kring 40-årskalaset, se www.bergsjon.goteborg.se. För mer information, kontakta: GöteborgsLokaler Henrik Olsson 0705-141321 Program SDF Bergsjön Cinna Axelsson 0736-65 40 19 40-årsprogrammet SMARTEvent Samuel Asmelash 0762-202129 Festivalgeneral ________________________ Vänliga hälsningar Lisa Dickson-Dolietis Förvaltnings AB GöteborgsLokaler Uthyrning/Marknad 031-335 01 22 lisa.dickson-dolietis@goteborgslokaler.se Box 5265 402 25 GÖTEBORG Tel.vxl: 031-335 01 00 Besöksadress: Åvägen 40 412 51 GÖTEBORG

Jenny Johansson

Presskontakt Kommunikationsstrateg 031-368 36 43

Åsa Nohlström

Presskontakt Kommunikationsstrateg Göteborgs Stads kulturförvaltning 031-368 32 04

Nike Vallström