Gold of Laplands nyhetsbrev 2 december

Gold of Laplands nyhetsbrev 2 december

Hej alla vänner till Gold of Lapland,

Äntligen december, månaden som full med ljus och väntan inför jul. Men också hektiska tider med julbord och förhoppningsvis god försäljning hos alla våra medlemmar!
Veckans nyhetsbrev handlar om att ta kontrollen över vad som skrivs om er på digitala medier, vi berättar om vad som händer hos någon medlem och så söker vi en praktikant till vårt hållbarhetsarbete som startar nästa år.

Beas digitala tips nr 2 -  Fortsätt ta kontrollen!
Förra veckan tipsade Beatrice om hur ni kan ta kontrollen över vad som skrivs om er på Internet genom Google Alerts. Här kommer ett nästa tips.

Visa ditt företag på Google med den information som du själv valt. Skapa ett konto på https://www.google.com/business/ och leta reda på ditt företag. Med Google business kan ni ändra ert företags uppgifter och bilder så det blir som ni vill ha. Första gången ni ändrar något så kommer en pinkod hem i brevlådan som ni ska använda för att få igenom ändringen. Sedan är det fritt fram att skapa er egen bild av er företag på internet. Bilden som finns under nyhetsbrevet visar en Googlesökning och vilken information som ni kan påverka genom Google business.

Praktisera med hållbar turism
Gold of Lapland söker en praktikant som vill driva ett utvecklande hållbarhetsprojekt. Du kommer att samarbeta med huvudprojektledare inom projekt INTILL och externa experter och få erfarenhet av arbete med hållbarhetsstrategier, besöksnäringen och din egen förmåga i konsultrollen.

Ansökningsannonsen hittar du här. Tipsa gärna om ni vet av någon som är intresserad av detta!

Stort tack till alla företag som stöttar Gold of Lapland!

Tanken med Gold of Lapland är att TILLSAMMANS BLIR VI STARKA och  kan  arbeta för att marknadsföra destinationen både nationellt och internationellt samt skapa utveckling och merförsäljning inom besöksnäringen.
Vi har  företag som stöttar arbetet som görs inom Gold of Lapland. Det är företag som ser att arbetet med att utveckla destinationen och arbeta för en ökad besöksnäring även gynnar dem och attraktiviteten lokalt. I denna kategori finns Skellefteå Kraft, Bastuträsk Charkuteri AB, ICA Supermarket Malå, Hultdins Systems AB, Setra, Foto& Reklam, 3dfoto, Arvidsjaur flygplats, Lycksele flygplats och Skellefteå Flygplats. Vi jobbar för att fler företag ska göra detsamma och om vi alla hjälps åt kan vi bygga en stark destination som har muskler att konkurrera!

Vad händer den närmsta tiden inom projekt INTILL?
Redan imorgon så deltar vi på en dag om Inkvarteringsstatistik tillsammans med Nadja på VästerbottensTurism. Vi ska titta över hur statistiken ska bli mer rätt och användbar.

Vi kommer även att träffa Nina Loughlin (Lycksele) , Beatriz Axelsson (Norsjö) och Roger Kågström (Malå) under december för att utbyta information om vårt projekt och deras projekt "Möjligheternas region". Vi kommer att ha större nytta av respektive projekt ju mer vi vet om varandra.

För att fortsätta i samma anda av utbyte och möjliga samarbeten kommer vi även träffa både Sorsele och Skellefteås representanter i projektet Destination Capacity in Swedish Lapland innan jul. Och när vi är i Skellefteå hinner vi även med ett möte med Bo Wikström som representerar projektet Meet in Västerbotten, som handlar om att fånga in stora event till Västerbotten.

16 december är det marknadsmöte för VästerbottensTurism och då presenterar VästerbottensTurism deras marknadsplan.
Den 17 december är det styrelsemöte för Biosfärsområde Vindelälven och där det händer mycket spännande. Och den 18 december träffas Ledningsgruppen för VästerbottensTurism.

Till sist påminner vi alla som är med i Hollandssatsningen - skicka in material till Monica!
Det arbetas febrilt nu med allt material som ska visas för holländska researrangörer på Vakantiebeurs i januari. Alla ni som fått mail av Monica måste hålla deadlines så vi hinner översätta allt  innan jul! Intresset är stort och på mässan kommer vi att träffa ännu fler arrangörer samt massor av privatpersoner som vi ska försöka fånga intresset för Gold of Lapland hos.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av drygt 90 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå,Vindeln, Sorsele och Arvidsjaur.

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.