Gold of Laplands nyhetsbrev 4 januari 2016

Gold of Laplands nyhetsbrev 4 januari 2016

Bilden tagen av Marloes de Hooge som lägger Lugn och ro i Lappland högt på hennes lista.

God fortsättning till er alla!

Jag hoppas ni har haft en riktigt härlig julledighet precis på det sätt ni själva vill! Jag ser på Facebook att flera av er har haft många utländska gäster och faktum är att Lappland är ett väldigt populärt resmål. I detta nyhetsbrev ska jag berätta lite om vad som skrivs om oss i Holland.Vi har också fått en ny medlem som ska presenteras och eftersom vi redan nästa vecka deltar på en stor resemässa i Holland berättar jag mer om den holländska marknaden.

Varmt välkommen till årets första medlem, Skotersafari i Norsjö AB!
Företaget drivs av Josef och Svetlana Poth och förutom guidade skotersafaris så erbjuder de även stuguthyrning i Gissträskliden som ligger i Norsjö kommun.

(Bilden är lånad från ferienhaus-lappland.se)

Tipsa gärna fler företag eller föreningar som ni tror vill bli medlemmar. All information om vad som gäller här. Alla inom vårt område kan vara med, tillsammans blir vi mycket starkare och kan satsa ännu mer på besöksnäringen - den nya framtidsnäringen!

Lappland toppar lista för populär bloggare i Holland!!
I påskas tog vi emot en stor visningsresa i Gold of Lapland. Med i gruppen fanns holländska bloggare, journalister, TV och researrangörer.
Marloes de Hoogegrundare och huvudredaktör av resebloggen  Travel Valley, var en av deltagarna och hon är en de viktigaste "online - påverkarna" i Holland, hennes reseblogg har 100 000 unika besökare per månad. Så här på det nya året har hon listat "De nio vackraste platser som jag såg i 2015" och resan till Gold of Lapland toppar listan före Island, Bali, Paris ,Thailand, St Anton och Norge. Tror ni mig inte - kolla själva här hittar ni hela Marloes lista !!!
Det är ju helt fantastiskt bra!

Men inte nog med det ... den sista december 2015 släpptes Camperreismagazine (Husbils resemagasin) som har 6 sidor om "Vårvintern i Lappland -  en mycket speciell destination"
Ni kan kolla in hela artikeln som är bifogad detta nyhetsbrev. Pressvärdet på detta är över 90 000 kr!

Korta fakta om Holland (källa Visit Swedens marknadsprofiler)
Nederländerna, eller Holland som vi ofta kallar landet, har drygt 17 miljoner invånare (2015)
53 procent av befolkningen är idag i åldrarna 25-64 år, men befolkningen över 65 år växer.
Med ca 304 506 flerdagsbesök i Sverige, ligger Sverige på 15:e plats bland holländarnas utlandsdestinationer i Europa.Totalt är det 79% av de globala resenärerna i Holland som är intresserade av att besöka Sverige på semester vilket motsvarar 5,9 miljoner.

VisitSweden sammanställer årligen marknadsrapporter för alla 12 marknader som de prioriterar.

Och här hittar ni VisitSwedens alla marknadsrapporter

Ha en trevlig trettondag och glöm inte bort att meddela oss förändringar hos er, roliga nyheter som vi kan sprida eller så hör ni bara av er om ni har funderingar kring det arbete vi gör.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av drygt 90 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå,Vindeln, Sorsele och Arvidsjaur.

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.