Gold of Lapland gör en långsiktig satsning mot Holland tillsammans med företagen

Bild: I Gold of Lapland finns natur och kultur som lockar långväga turister. Bild fri att använda.

För att turismen i länet ska fortsätta öka och skapa fler arbetstillfällen krävs en långsiktig satsning på exportmarknaden där det utbud som efterfrågas lufts upp. Inom destinationsmarknads­organisationen Gold of Lapland har nyligen en långsiktig satsning på Holland startats tillsammans med ett flertal turistföretag.

Eleonore Hedman är ansvarig för satsningen från Gold of Laplands sida. Hur ska ni locka de holländska turisterna?

-  Vi kommer att arbeta bl a med visningsresor för journalister och researrangörer. I slutet av mars hade vi vår första visningsresa för en holländsk tidning, Panorama. De gjorde ett reportage med fokus på vinter och djur som kommer att komma ut i höst i deras specialnummer Vinter-Panorama. Även den pressansvarige från Visit Swedens kontor i Holland var med på resan vilket var bra för kommande samarbete, berättar Eleonore.
Just nu förbereder vi på Gold of Lapland oss för det vi ska presentera på Swedish workshop 12 maj. Vi har möjlighet att önska möten med 12 researrangörer som vi själva tycker är mest intressanta för oss.

Vad är Swedish workshop?

-  Swedish Workshop är en återkommande mötes- och marknadsplats mellan Sveriges turistnäring och utländska researrangörer. Syftet är att knyta och generera affärer. Gold of Lapland kommer att presentera ett utvalt utbud för researrangörer som arbetar med privatresor runt om i världen. Vi har bl a möten med flera holländska researrangörer vilket passar bra utifrån den nystartade satsningen mot just denna marknad. Vi kommer även att träffa tyska, belgiska, schweiziska och ryska arrangörer som är intresserade av vårt område. De företag som valt att vara med i Hollandssatsningen hittills är Hotell Lappland, Aurora Borealis , Underjordskyrkan i Kristineberg, Lycksele Djurpark, Ammarnäsfjällens Islandshästar, Kattisavans camping och JK Event, säger Karin Fällman, verksamhetsansvarig på Gold of Lapland som tillsammans med Eleonore kommer att delta på Swedish Workshop.

Räcker detta för att locka holländare?

-  Det är en del av en bred satsning. Inom kort ska vi försöka komma igång med sociala medier i Holland för att på så sätt öppna till en dialog och skapa intresse hos våra framtida gäster. Många fler aktiviteter är inplanerade och kommer att påbörjas successivt, säger Eleonore.

Pre-tour Swedish Workshop

I samband med Swedish workshop valde åtta internationella researrangörer från  Tyskland, Holland, Frankrike och USA att  besökaGold of Lapland och Västerbotten redan under förra veckan på en pre-tour innan de flög till Stockholm på söndagen.

Västerbottens Turism med Ulf Figaro i spetsen har varit värd under visningsresan och Gold of Laplands representant har varit Eleonore Hedman. Under pre-touren har researrangörerna fått se Svansele Vildmarkscenter, Bonnstan, Västerbottensost, Vindelforsarna, Gammplatsen, Lycksele djurpark, Granö Beckasin, Älgens hus, Västerbottens museum, Guitars, Umedalen Skulpturpark och Bildmuseet.Visningsresan arrangerades av VästerbottensTurism i samarbete med Destination Skellefteå, Gold of Lapland och Visit Umeå.

Se programblad: http://regionvasterbotten.se/wp-content/uploads/2014/05/VästerbottenTurism-inbjudan-PreTour-högupplöst.pdf

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av  drygt 90 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,  Skellefteå, Sorsele och Arvidsjaur.