Gold of Lapland åker till Köln för att locka holländska och tyska resenärer

Gold of Lapland åker till Köln för att locka holländska och tyska resenärer

Bild: Pauline van den Brandhof, pressansvarig på Visit Swedens kontor i Holland, är ute och testar snöskotersafari i Gold of Lapland.
Bilden är fri att använda

Nu är det snart dags för lokala och regionala turistorganisationer att delta på den turistiska mötesplatsen, Swedish Workshop, som denna gång äger rum i Köln den 20 – 21 april. Swedish Workshop är ett B2B -event där utländska researrangörer som är intresserade av Sverige möter svenska regioner och destinationer för att få tillgång till nya kontakter, produkter och resmål. Det är organisationen Visit Sweden som arrangerar och i Köln är det researrangörer från Tyskland, Schweiz, Österrike, Nederländerna och Belgien som kommer att delta.

Destinationsorganisationen Gold of Lapland kommer att finnas på plats tillsammans med länsturistorganisationen VästerbottensTurism.

Vad hoppas ni på för utfall av en sådan här satsning?

• Vi startade en långsiktig exportsatsning förra året med sikte på Holland så jag har försökt få många möten med holländska researrangörer för att presentera de företag som är med i vår satsning, berättar Karin Fällman Gold of Lapland. Sen har VästerbottensTurism ett långt samarbete mot den tyska marknaden vilket också ger effekt hos oss så vi har även flera möten med tyska arrangörer också.

Men det är långt att köra bil från Holland och Tyskland, hur kommer de hit?

• Från Tyskland kommer det även i sommar att gå charterflyg mellan Düsseldorf och Umeå mellan 6 juni och 18 juli och detta är en flygplats som ligger nära Holland också. Sedan så flyger det holländska flygbolaget KLM året runt mellan Amsterdam och Stockholm och från Stockholm kan NextJet kan erbjuda anslutningsflyg till Lycksele och då landar man direkt i Lappland, berättar Karin Fällman.

Gold of Lapland, VästerbottensTurism och VisitUmeå stod värdar för en stor visningsresa från Holland i början av april och det utbud som då visades, snöskotersafaris, hundspann, Lycksele djurpark, boendeanläggningar mm föll i god jord så organisationen Gold of Lapland hoppas att vi ska få se fler och fler turistande holländare i hela länet framöver.

Följande företag är med i Gold of Laplands exportsatsning:
Ammarnäsfjällens Islandshästar, Ansia Resort, Aurora Borealis AB, Gammplatsen, Lycksele Djurpark, Hotell Lappland, JK Event, Kattisavans Camping, LaplandTime, NextJet, Svansele vildmarkscenter och Underjordskyrkan i Kristineberg

Destinationsorganisationen Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av drygt 90 företag. Gold of Lapland är även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Arvidsjaur, Skellefteå och Sorsele.