Nytt samarbete ska locka finska gäster

Sedan den nya färjeförbindelsen mellan Umeå och Vasa startade den 4 januari har intresset att resa över ökat markant. Detta tar nu de turistiska destinationerna i Västerbotten fasta på och åker på Österbottens Stormässa i Vasa 20-21 april med det glada budskapet ”Välkommen till Sverige”.

Det är representanter för Gold of Lapland, Umeåregionen, Lycksele, HemavanTärnaby och SouthLapland som gjort gemensam sak och kommer att synas i samma monter på mässan.

Många i Västerbottenkommer ihåg hur de finska turisterna fyllde fjällanläggningarna, kom på skolresor eller för att shoppa. Turistorganisationerna hoppas nu på att inspirera den finska marknaden med olika reseförslag för hela året och från hela länet.

Vad kommer ni att lyfta upp på mässan?

-  Vi har med oss vårt nyproducerade magasin Gold of Lapland 2013 där det finns massor av inspirerande reportage om våra turistiska guldkorn, säger Frida Glavhammar , turistbyråansvarig i Lycksele, Gold of Lapland. Och tillsammans med de övriga vill vi hälsa de finska besökarna ”Välkomna till Sverige”, skrattar Frida.

I den gemensamma montern kommer besökarna att kunna gå en tipsrunda och vinna fina priser i form av olika övernattningar och upplevelser hos de medverkande destinationerna.

Hur klarar ni språket?

-  Just i Vasa är majoriteten svenskspråkiga och på mässan är det 40 % svenskspråkiga. Sedan kommer vi att ha stor hjälp av Maritta Holmberg, turistchef i Umeå, som talar finska, berättar Karin Fällman, Gold of Lapland, som också koordinerat den gemensamma insatsen.

Förutom Gold of Lapland består delegationen av följande:

Maritta Holmberg och Christina Lidström, Umeåregionen
Gunnel Enetjärn, HemavanTärnaby

Håkan Sandberg och Anna Gillgren, South Lapland

Anna Larsson, Mattias Forsgren, Magnus Barkestam, Theres Åman, Irene Sjögren, Magnus Sandelin och Patrik Edin, Lycksele.

Läs mer om Österbottens Stormässan som lockar ca 20 000 besökare på http://www.suurmessut.fi/sivut/besoekare.php?lang=SE

För mer information kontakta gärna Karin Fällman, verksamhetsledare Gold of Lapland

070 229 06 42

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av  86 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,  Skellefteå, Sorsele och Arvidsjaur