Örnexpo- Norrlands största vårmässa med inspiration inför sommaren

Örnexpo- Norrlands största vårmässa med inspiration inför sommaren

Bild: Färgglatt och fullspäckat med turistinspiration kommer det att vara i Gold of Laplands monter på Örnexpo. På bilden ses fr vä Gold of Laplands perosnal Maria Larsson, Emma Lindfors och Magnus Barkestam.  Foto: Karin Fällman

Våren är definitivt här och sommaren kommer smygandes inpå. Vad passar då bättre än att besöka årets upplaga av Örnexpo i Örnsköldsvik?

Örnexpo, som är Norrlands största vårmässa, går av stapeln i dagarna fem från 2 - 6 juni. Från torsdag till måndag då både Kristi himmelsfärdsdag och Sveriges Nationaldag inträffar kommer Örnexpo fyllas av förväntansfulla besökare, som vill inspireras, uppleva god mat och mycket mera. En mässa med stor variation, med det mesta inför sommaren.

Det kommer att vara utställare från alla delar av vårt avlånga land. Förutom alla utställare är mässan fylld med aktiviteter och uppträdanden. På Nationaldagen gästar eurovisionvinnaren Alexander Rybak stora scenen och förtrollar besökarna med sin musik. Passa även på att lyssna till Sara Varga och vinka till Charlotte Kalla som även hon är en av alla kändisar på mässan.

I dessa tider när semestrar ska planeras och pusslas ihop kommer turistorganisationen Gold of Lapland att ställa ut på temat ”Mer upplevelser nära”. De kommer att dela ut Gold of Lapland Summer, en tidning fylld med reseinspiration som omfamnar hela norra Västerbotten.

Varför ska man då välja att semestra i Gold of Lapland?

- Magnus Barkestam turistansvarig på Lycksele turistbyrå berättar, ”Mer upplevelser nära” varför åka långt när det finns fullspäckat med upplevelser och besöksmål i grannlänet Västerbotten? Vi kommer att rekommendera barnfamiljer att besöka Lycksele djurpark, Ansia Badpark, Boda borg, eller varför inte köra gokart i Skellefteå!

- Emma Lindfors, ansvarig på Norsjö turistbyrå, inflikar med nyheten om ett besöksmål som är nybyggt för i sommar och kallas för  ”Raggsjöliden” Torgny Lindgrens litterära landskap. Detta händelserika besöksmål invigs den 18 juni, då även Torgny Lindgren kommer att medverka. Raggsjöliden är perfekt för de litteratur- och kulturintresserade med möjlighet att besöka platser från Torgnys Lindgrens berättelser och varför inte förboka en lunch med Raggsjöpölsa!

De som besöker Gold of Laplands monter kommer att få chansen att tävla om fina priser, det blir utdelning av ballonger till barnen och mycket mer men framför allt  få ta del av restips inför sommarens ledighet.

Gruppen som deltar från Gold of Lapland är, förutom Magnus och Emma, även Evelina Ericsson, Norsjö Turistbyrå, Maria Larsson och Karin Fällman, Gold of Lapland.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av 90 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,  Skellefteå och Sorsele.

Gold of Lapland driver ett mål 2 projekt Visit Gold of Lapland och denna aktivitet sker inom ramen för detta projekt.