Gruvlaven och restaurangen Krogen i skogen, Bäckerudden

Världens längsta linbana till salu - ett smultronställe med utvecklingspotential!

Bosse Biström och Marie-Louise Eklund har under 28 års tid drivit ett av Västerbottens populäraste besöksmål. Nu är det dags för skiftbyte.

Naturskönt beläget i Västerbottens inland, i Örträsk och Mensträsk, ligger gruvlaven Krogen i skogen, Jättekåtan, Café Skrädhuset, Linbanemuseet, stugor för uthyrning och mer därtill på de tillhörande markerna. Vid sidan av linbanetrafiken har det bedrivits konferensverksamhet, restaurang och andra evenemang såsom den mycket populära Jammarkvällen på Bäckerudden. Verksamheten har varit en stor internationell succé och har genom åren lockat hundratusentals besökare från både när och fjärran.

-”Vi är stolta, eller rentav kaxiga över att vi har fått vara med om denna överjordiska resa. En hisnande utveckling av besöksnäringen i regionen. Nu, med ålderns rätt, drar vi oss tillbaka för att ge nya krafter möjlighet att ta vid. Vi hoppas att köparen av anläggningen vill föra traditionen vidare men med sin egen vision som ledstjärna. Vi har drivit anläggningen på vårt sätt och inser att det finns enorma möjligheter att utveckla den till något mycket större och häftigare. Det finns alltid risk att man som inföding blir hemmablind inför vad som går att göra.” säger Bosse.

Tidens tand
Rekordbygget, som skulle transportera malm mellan Kristineberg och Boliden, stod klart den 14 april 1943 – bara ett år och fem dagar efter byggstart. Malmen transporterades längs linbanan fram till 1987, och två år senare, den 10 juli 1989 invigdes den 13,6 kilometer långa turistlinbana mellan Mensträsk och Örträsk i Norsjö kommun. Den kom med i Guinness rekordbok som Världens längsta passagerarlinbana för persontrafik. Idag, 76 år senare, har belastningen från malmtransporten, ålder, väder och vind påverkat anläggningen. Genom projektet `Ny framtid för världens längsta`, har en besiktning av stolparna kunnat utföras. Besiktningen visade att det kommer att krävas åtgärder för att banan återigen ska godkännas för persontrafik.

Projektet `Ny framtid för världens längsta linbana` har tagit fram det försäljningsprospekt som går djupare in på vad som ingår i försäljningen. För frågor och visningar av anläggningarna, kontakta:

Bosse Biström och Marie-Louise Eklund

Linab i Norsjö AB

Örträsk 67

+4670-695 05 57

Hemsida: www.linbanan.com

____________________________________________________________________________________________

Projekt Ny framtid för Världens Längsta Linbana genomfördes med Norsjö Kommun som projektägare och finansierades av Leader Skellefteå Älvdal.