Livserfaren tex-mex-musik på Lazy Afternoons albumdebut

Med ett genuint låthantverk och tex mex-sound intar Gotlandsbandet Lazy Afternoon en egen plats i den svenska musikfloran. Debutalbumet ”Whatever!” är inget annat än en 47 minuter lång glädjekick för den som gillar svängig Americana.

– Vårt sound bygger på många års erfarenhet som livemusiker och en kärlek till olika genrer, berättar bandets ledare Bo Ahlbertz. Jag brukar säga att vi har tagit känslan och historierna från countryn, svänget från tex-mex:en och så lite attityd från rocken.

Ovanlig instrumentering

Det smittande svänget skapas i hög grad av Jörgen Ahlqvists durspel, som har en framträdande plats i ljudbilden. Instrumenteringen är dock inte klassisk tex-mex, utan Lazy Afternoon har uppfunnit sin egen musikaliska kryddning. Här finns snygga country-licks från gitarristerna André Kristiansson och Pontus Norberg. Och här finns influenser från folkmusik. Som medlem i folkrockgruppen Patrask spelade Bo Ahlbertz irländsk bouzouki, ett instrument som på låtar som ”Shelter me” och ”Farewell” får bli ett personligt bidrag till Lazy Afternoons variant av Americana.

Låtar präglade av livserfarenhet

”Whatever!” har tillkommit under en period då Bo Ahlbertz utvecklat sitt låtskriveri inte minst genom de internationella låtskrivarläger han deltar i sedan 2004. Den berättande singer-songwriter-traditionen har inspirerat till en skiva där varje sång innehåller en historia att upptäcka – om sorg, kärlek, naturen eller längtan att börja om i livet.

– Även om vi gör lättillgänglig dansvänlig musik, så finns det en djupare dimension i texterna, säger Bo Ahlbertz. De handlar om livserfarenheter som många kan känna igen sig i.

Flertalet av låtarna är co-writes med bland andra Kalifornienbaserade Burton Jespersen och rosade kollegan Sofia Ekberg (My Quiet Companion). Bo Ahlbertz bidrar med fyra egna låtar (”Goodbye”, ”Passed Away”, ”The South is My Goal”, ”Sunday Afternoon”), och trumslagaren Mattias Svensson med den finstämda ”Shelter Me”.

LAZY AFTERNOON

Grundare och låtskrivare är Bo Ahlbertz, känd musikprofil på Gotland. Ahlbertz var rockbasist i unga år, turnerade som multiinstrumentalist i folkmusikbandet Westerness (skotsk och irländsk) under 80-talet, och var under 90-talet sångare och bouzouki-spelare i folkrockgruppen Patrask. Under 2000-talet började han skriva eget låtmaterial i Americana-traditionen, och 2013 kom hans soloalbum.

Bandet Lazy Afternoon bildades i syfte att spela låtarna från soloalbumet. Sedan dess har repertoaren utökats med 13 nya låtar. Debutalbumet ”Whatever!” är inspelat av Anders Nordh i Studio Måsen på Gotland, är producerat av Bo Ahlbertz och ges ut av bolaget Artache.

Medlemmar: Bo Ahlbertz – lead, bouzouki (irländsk) & autoharp; Jörgen Ahlqvist - durspel; Pontus Norborg - gitarr & slide/lapsteel; Cristina Säfsten - gitarr (ak); Stefan Magnusson - bas; Mattias Svensson - trummor