Pressmeddelande -

T-shirts – Sveriges första ska-band återförenas för spelning på Lakeside Festival

”Årets danslåt” skrev Aftonbladet om Walk on Water, T-shirts första stora hit. Året var 1980. Den 1 augusti står tre av fyra originalmedlemmar i T-shirts åter på scen. Det är Lakeside Festival i Gnesta som lockat bandet till återföreningen och en stor del av den svängiga baktakts-repertoaren kommer att spelas.

I våras släppte Universal hela T-shirts katalog på Spotify och i och med det bestämde sig de forna bandkollegorna att träffas och fira utgivningen.

- Vi insåg att vi fortfarande trivdes ihop och att det fanns ett sug i att spela tillsammans igen, säger Anders Engström

Förutom Anders består T-shirts av Bie Karlsson (ex. Docenterna), gitarr och sång och Pelle Pop Nordwall, trummor från originaluppsättningen. Bandet har kompletterat med den unge Ludde Lorentz på key-board och saxofon.

– Jag fick en förfrågan och tackade ja för jag tyckte det verkade roligt, säger Ludde.
- Bie och min farsa, Max Lorentz har jobbat ihop med bandet Bonefish så vi kände varandra lite därigenom.

Det var i början av 80-talet som ska-bandet T-shirts hade sina största framgångar. Hitliste-låtarna "Walk on Water" och "I´m the Television" gick varma på radion och med turneér och tv-inspelningar som följd.

-Vi turnérade Sverige runt med Docent Död och Dave and the Mistakes (med Dave Nerge och Tove Naess) och direkt därefter inspelning av albumet "Mr Swing". Ja, det var mycket som hände under kort tid, säger Bie Karlsson.

Slitningar i bandet och bråk och musikstil och upphovsrätt ledde till att T-shirts till slut lade ned. Alla, förutom originalsångaren Jon Hammer, fortsatte inom musiken på olika sätt. Anders Engström är idag ordförande i SOM, Svenska oberoende musikerproducenter, Bie Karlsson gick vidare till Docenterna och har nu det egna bandet Bonefish och Pelle Nordwall turnerade tidigare med Les Fantatics.

Trots att det är nästan 35 år sedan de senast spelade ihop går det inte att mista sig på glädjen inför spelningen på lördag.

–  Vi kommer köra hela EP:n och en del låtar från LP:n. Kanske blir det också någon cover av någon gammal ska-låt som ligger varmt om hjärtat, säger Anders och skiner upp. Det furiösa tempo vi hade på den tiden fixar vi nog inte, men det kommer garanterat svänga mera!

Till Lakeside festival kommer, förutom T-shirts, bland andra 80-talets stora flickidoler Noice samt Diamond Dogs och Jennie Ståbis.

Lakeside Festival

T-Shirts på Spotify