Möjligheterna för att vinna marknadsandelar är som störst just nu

Nyhet   •   Mar 19, 2020 13:02 CET

Kan det kaoset vi går igenom nu vara den stora vändpunkten och det rejäla paradigmskiftet inom digitalisering och därmed kommunikation?

"In the middle of every difficulty lies opportunity", marknadsföringens möjligheter kan vara som störst just nu.

Det är enklare att vinna marknadsandelar från konkurrenter i nedgångar och stå stark varumärkesmässigt när det svänger tillbaka, för det svänger tillbaka. Jag är fullt övertygad om att marknadsföringens möjligheter är som störst just nu. Om marknadsföring genomförs på rätt sätt i dessa tider kan det öka företagets affärsmässiga värde under lång tid framöver.

Historiskt har marknadsinvesteringar varit det första som företag tar bort vid konjunkturnedgångar. Detta trots att all forskning inom området visar att man ska göra tvärt om. Det vill säga gasa när alla andra bromsar. Alla vet att målet med all kommunikation och marknadsföring handlar om att i slutändan öka företagets försäljning och det är här som problemen börjar. Den enskilt största och viktigaste frågan idag är att skapa nya affärsmöjligheter och optimera Demand-generering (läs sälj).

Bilden är tagen från en Gartner rapport "Tech CEO Challenges 2020".

Företag har svårt att motivera investeringar i marknadsföring eftersom man inte vet hur kampanjer skall genomföras föra att skapa ökad försäljning. Kampanjer blir alltför ofta ”glass och ballonger” och säljarna får arbeta vidare som vanligt. Det uppstår ett glapp mellan kampanjen och företagets säljprocess. Säljarna får inga nya konkreta leads / kontakter som de enkelt kan boka möte med och göra affär.

Kampanjer blir alltför ofta ”glass och ballonger”

Företag behöver flytta fokus och titta mer på möjligheterna och marknadsföring utifrån det existerande behovet som finns på marknaden. För säljavdelningen handlar det om kvalité, inte om kvantitet!

Bolag som kommer att kommer komma ut som vinnare i det nya landskapet är de som förenklar köpprocessen för sina kunder och fungerar fullt ut som den betrodda rådgivaren (trusted advisor). Vi vet att komplexiteten i B2B-köpprocessen fortsätter att öka och förändringen och omställningen är än viktigare nu. Beslutsfattare och inköpare spenderar allt mer tid på research online.

För att utnyttja möjligheterna med Pull-marketing uppmanar vi alla organisationer att börja digitalisera delar av sin affärsprocess genom att sätta kunden i första rum.

Paradigmskiftet från traditionell marknadsföring

Det är här det avgörs och det är här som företag måste förstå paradigmskiftet från traditionell marknadsföring, från kvantitativa (old-school) kampanjer till en kvalitativ Pull-marketing strategi, säljarna skall sitta vid bordet när besluten tas. Det är ett måste för organisationer idag att ställa om "på riktigt" i den digitala transformationen inom marknadsföring och bli mer specifik i sina kampanjer för att skapa resultat i syfte om att öka försäljning.

texten ovan är skriven av Gabriel Ghavami, gg@gomogroup.com alt 0702451251

Kommentarer (0)