Press release -

Goodbye Kansas inleder samarbete med Epic Games och avtäcker nyskapande teknikdemo

Goodbye Kansas Studios premiärvisar den banbrytande teknikdemon ”Troll” i samarbete med Epic Games på GDC-mässan i San Franscisco. Samarbetet mellan företagen visar kraften i spelmotorn ”Unreal Engine”, med ray tracing och digital humans skapade av svenska kreatörer.

Globala VFX & animationsföretaget Goodbye Kansas Studios inleder samarbete med Epic Games, skaparna bakom spelet ”Fortnite”, genom ett banbrytande projekt vilket kommer driva framtidens underhållningsproduktion. Genom det gränsöverskridande samarbetet med prisbelönta filmskapare, digitala pixel-perfektionister och spelutvecklingspionjärer har Goodbye Kansas avtäckt ”Troll”, en realtidsrenderad cinematisk teknikdemonstration skapad med Epic Games spelmotor ”Unreal Engine”. ”Troll” är regisserad av Björne Larson och utvecklad av Goodbye Kansas VFX, CGI och Motion Capture-studios i Stockholm och Los Angeles.

För att driva morgondagens produktion av film, TV och spel har Goodbye Kansas och Deep Forest Films byggt en teknisk demo med hjälp av ”Unreal Engine” 4.22 ray tracing och kameraeffekter för att uppnå en oöverträffad visuell nivå av ljussättning i kortfilmen, vilken innehåller en digital prinsessa, älvor och troll och utspelar sig i en dimmig skandinavisk skog.

Goodbye Kansas Studio Manager Fredrik Löving och Executive Producer Tobias Dahl, samt Björne Larson, regissör och författare på Deep Forest Films, presenterade ”Troll” för publiken på Epic Games årliga State of Unreal-presentation på spelbranschmässan Game Developers Conference i San Francisco.

Det här samarbetet mellan Goodbye Kansas och Epic Games är ett bevis på hur långt Goodbye Kansas redan har kommit och är en riktig milstolpe i vår framgångssaga. Det visar också att vi menar allvar när vi säger att vi vill flytta gränserna för vad som är tekniskt möjligt, och att utforska de fantastiska möjligheterna att använda realtids-teknik i den visuella storytelling som vi brinner för, säger Annika Torell Österman, VD på Goodbye Kansas Studios.

Goodbye Kansas har alltid strävat efter att arbeta med de bästa talangerna i branschen, och det har varit en otroligt lärorik och belönande erfarenhet att få jobba med både de fantastiska personerna på Epic Games och makalösa talanger från filmindustrin. Det har gett upphov till helt nya sätt att korsa mästerlig kreativitet med tekniskt nytänkande, säger Fredrik Löving, Studio Manager på Goodbye Kansas Los Angeles.

Vår cinematiska demo Troll bevisar verkligen kraften i Unreal Engine, Epic Games totala hängivenhet till cinematisk realism och hur deras banbrytande teknologi skapar nya möjlighet för storytelling, säger Björne Larson, regissör och manusförfattare på Deep Forest Films.

Goodbye Kansas fångar verkligen fantasin med Troll, en milstolpe inom realtidsrenderade visuella effekter. Deras användning av Unreal Engines ray tracing för att skapa cinematiska ljuseffekter skänker en helt ny nivå av realism till fantasy-världen och dess digitala huvudperson, säger Kim Libreri, CTO på Epic Games.

Om Goodbye Kansas Group

Goodbye Kansas Group består av Goodbye Kansas Studios, Goodbye Kansas Game Invest och Infinite Entertainment, med studios i Stockholm, Uppsala, London, Los Angeles och Hamburg. Tack vare sin breda, prisvinnande erfarenhet och expertis inom VFX, CGI, Performance Capture, Digital Humans, animation samt investeringar i utveckling och marknadsföring av spel, kan Goodbye Kansas erbjuda en unik integration av tjänster för alla visuella medier – ett Universum för artister. Företagsgruppen skapar, utvecklar och hanterar även egna TV & Filmprojekt, varumärken och IP: n.

Följ @GoodbyeKansas och läs mer om Goodbye Kansas Studios på goodbyekansasstudios.com

Om Unreal Engine

Epic Games Unreal Engine technology brings high-quality games to PC, console, mobile, AR and VR platforms. Creators also use Unreal for photorealistic visualization, interactive product design, film, virtual production, mixed reality TV broadcast and animated entertainment.

Follow @UnrealEngine and download Unreal for free at unrealengine.com.

• Data, Telecom, IT

The Goodbye Kansas Group consists of Goodbye Kansas Studios, Goodbye Kansas Game Invest and Goodbye Kansas Infinite Entertainment, with studios in Stockholm, Uppsala, London, Los Angeles and Hamburg. Thanks to its wide, award-winning experience and expertise within VFX, CGI, Performance Capture, Digital Humans, Animation, investments in development and marketing of games, Goodbye Kansas offers uniquely integrated services for all visual mediums – a Universe for artists. The company group also creates, develops and manages its own Film & TV projects, brands and IP: s.

Nils Lagergren

Press contact Marketing Director Goodbye Kansas Holding +46702715868