Däckmärkningen bekräftar att Goodyears Marathon-sortiment är fjärrtransportens ‘dreamteam’

Bryssel, 30 maj 2012 – EU:s nya däckmärkningsregler visar att Goodyears Marathon LHS II +-styrdäck, LHD II +-drivdäck och LHT II-trailerdäck är ett riktigt ’dreamteam’ för fjärrtransporter.  Genom att montera Goodyear Marathon-däck på en typisk femaxlig 40-tons lastbil kan fordonet få en bränslebesparande kombination av sex A-klassade däck, två B-klassade däck och fyra C-klassade däck beroende på däckstorlek[1].  Dessa däck presterar även bra i fråga om våtgrepp, vilket innebär korta bromssträckor i halka, och har dessutom låg bullernivå.

”Goodyears Marathon Long Haul-däckserie ger enastående bränsleekonomi[2] och tack vare EU:s nya däckmärkningsregler kan lastbilsoperatörer numera själva se vilka däck som är bäst för bränsleekonomin.  Men de behöver även tänka på däckets livslängd, i synnerhet när det gäller körsträckan – även om den informationen inte ingår i märkningen”, säger Boris Stevanovic, marknadsdirektör för lastbilsdäck på Goodyear Dunlop EMEA.  ”Kombinationen av Goodyear Marathon LHS II +, LHD II + och LHT II är verkligen ett dreamteam och ger lastbilsoperatörer utmärkt bränsleekonomi samt mycket bra våtgrepp och låg bullernivå”.

Goodyears Marathon LHT II-trailerdäck är inte bara det högst klassade Goodyear-lastbilsdäcket i fråga om bränsleeffektivitet, med A-klass i två storlekar[3], utan är även C-klassat i fråga om våtgrepp i fyra storlekar och har låga bullernivåer.  Det spelar mycket stor roll eftersom de flesta semitrailers har sex däck, vilka står för 50 procent av lastbils- och trailerkombinationens totala rullmotstånd.  LHT II-däckets C-klassade våtgrepp innebär kortare stoppsträcka på våta vägar jämfört med lägre klassade däck.  Bullret är särskilt lågt för LHT II – två är märkta med en ljudvåg och har en bullernivå på 70 dBA3.

De nyligen lanserade styr- och drivdäcken Marathon LHS II + och LHD II + från Goodyear har testats av TÜV Süd Automotive1  och resultaten visar att båda däcken överträffar sina testade konkurrenter i fråga om rullmotstånd1.  När det gäller däckmärkningen fick tre LHS II +-storlekar[4] en imponerande B-klassificering i fråga om bränsleekonomi och bromsförmåga i väta samt mellan 70 och 71 dBA (en eller två ljudvågor) för sina yttre bullernivåer.  I LHD II +-serien fick tre storlekar[5] C-klassificering för både bränsleekonomi och bromsförmåga i väta samt bullernivåer mellan 73 och 75 dBA (två eller tre ljudvågor) – ytterst bra resultat eftersom de är M+S-märkta, vilket innebär bra drivgrepp oavsett körförhållanden.

Däckmärkningen blir ett lagkrav i EU-länderna den 1 november 2012.  Från och med det datumet måste alla som köper lastbilsdäck upplysas om informationen i märkningen, så att de kan göra jämförelser och välja de däck som passar deras verksamheter bäst.  Goodyear är övertygade om att det kommer göra operatörer mer medvetna om hur viktiga däcken är för lastbilars totala bränsleekonomi, vilket inte bara kommer att spara branschen pengar, utan även bidra till lägre CO2-utsläpp.

[1] Tysklands gummiindustriförening beskriver däck med C/C och högre som mycket bra och däck med A/C–A/A och C/A–A/A som utomordentliga däck som håller mycket hög kvalitet.

[2] Data uppmättes av TÜV Süd i augusti 2011 (test nr 76246887-1) och september 2011 (76246886-1).  De testade däcken, Goodyear Marathon LHS II +, LHD II + och LHT II, jämfördes med tre huvudkonkurrenters styr-, driv- och trailerdäck.  Däckstorlek 315/70R22.5 för styr- och drivdäcken samt 385/65R22.5 för trailerdäcket.  I fråga om rullmotstånd var Marathon LHS II +-styrdäcken mellan 3 och 19 procent bättre än konkurrenterna, medan Marathon LHD II + var i ett fall likvärdigt med konkurrenterna och i de andra fallen upp till 16 procent bättre.  Marathon LHT II-trailerdäcket var mellan 12 och 28 procent bättre än konkurrenterna.

[3] De LHT II-storlekar som är A-klassade i fråga om bränsleeffektivitet är 385/55R22.5 och 435/50R19.5. Storlekarna 385/65R22.5 och 275/70R22.5 är klassade B respektive C. Alla fyra storlekarna är C-klassade i fråga om våtgrepp, medan den yttre bullernivån är klassad med en ljudvåg (70 dBA) för två storlekar och två ljudvågor (71 och 72 dBA) för två storlekar.

[4] Storlekar: 295/80R22.5 HL, 315/70R22.5 HL och 315/80R22.5 HL

[5] Storlekar: 295/80R22.5, 315/60R22.5 och 315/70R22.5

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.